آموزش کارشناسی خودرو؛ هنگام خرید خودرو به چه مواردی باید توجه کنیم؟زمان مطالعه : ۴ دقیقه

آموزش کارشناسی خودرو

خیلی ها هنگام خرید خودرو دست دوم مشکلات زیادی مانند رنگ شدگی بدنه، جا خوردن شاسی ها، تعویض بدنه خودرو و … دارند. حال خیلی ها سوال دارند خودمان تا چه حدی می توانیم خودرو را کارشناسی کنیم و از دادن پول در مرحله اول به کارشناس خودرو جلوگیری کنیم. در ادامه شما را تا حدودی با آموزش کارشناسی خودرو آشنا خواهیم کرد.

آموزش کارشناسی خودرو تشخیص کارکرد واقعی خودرو

دیسک ترمز

شما می توانید با دیدن و دست زدن به دیسک ترمز خودرو متوجه کارکرد واقعی خودرو شوید. کافی است شما انگشت اشاره خود را به لبه دیسک بزنید. اگر بین قاب دور دیسک و خود دیسک اختلاف زیادی را متوجه شدید این ماشین حتماً بالای حداقل ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد است.

لاستیک خودرو

یکی از راه های دیگر تشخیص کارکرد واقعی خودرو لاستیک است. شما کافی است سال خودرو و سال لاستیک را با هم مقایسه کنید. به طور مثال ماشین برای ۲۰۰۹ باشد و لاستیک برای سال ۲۰۱۷ باشد و خودرو زیر ۸۰ کیلومتر کارکرد داشته باشد مطمئن باشید که کیلومتر این خودرو را پایین آورده اند.

فرمان، سر دنده و ترمز دستی

فرمان، سر دنده و ترمز دستی خودرو را حتماً بررسی کنید. اگر هنگام بررسی اگر متوجه شدید که این قسمت ها ساییده شده است حتماً کیلومتر این ماشین بالای ۷۰ کیلومتر کارکرد است.

تعویض چرم صندلی ها

ساییدگی و تعویض چرم صندلی ها و فرمان خود یکی از علت های کارکرد بالای خودرو است. باید توجه داشته باشید که چرم صندلی ها مانند فابریک است یا خیر. به طور مثال به طرز دوخت و چین و چروک چرم توجه کنید اگر به موضوعات خارج از ارف برخورد کردید حتماً ماشین بالای ۱۲۰ هزار کیلومتر کارکرد است.

آموزش کارشناسی خودرواز کجا بفهمیم شاسی خودرو صدمه دیده است

شاسی های داخل کاپوت

کافی است شما کاپوت خودرو را باز کرده و به شاسی های خودرو توجه کنید. اگر رنگ شدگی، اختلاف رنگ، موج بعد از صافکاری و زنگ زدگی در شاسی های خودرو مشاهده کردید حتماً شاسی این ماشین صدمه دیده است. یک راه دیگر برای تشخیص باز و بسته شدن درب کاپوت است اگر هنگام باز و بسته کردن درب کاپوت متوجه مشکلی شدید حتماً به جا خوردن شاسی ها شک کنید.

گلگیرهای عقب

حتماً به دو گلگیر عقب خودرو توجه کنید. اگر موجی دیدید کمی به جا خوردن شاسی های عقب شک کنید. اگر هم در صندوق عقب به راحتی باز و بسته نمی شد شاید قبلاً خودرو تصادف داشته و شاسی ها صدمه دیده است.

لاستیک ها و زیر روکش صندوق عقب

ساییدگی ناموازن لاستیک ها خودرو خود یکی از نشانه های جا خوردن شاسی است. حتماً روکش داخل صندوق عقب را کنار زده و زیر آن را نگاه کنید و اگر شاهد زنگ زدگی، رنگ شدگی و موج دیدید مطمئن باشید شاسی عقب خودرو صدمه دیده است.

آموزش کارشناسی خودروتشخیص رنگ خودرو

این قسمت کمی تخصصی است و بیشتر نیاز به کارشناسی رنگ دارد. ولی خودتان تا حدی می توانید با تکنیک هایی رنگ شدگی را تشخیص دهید. یکی از این تکنیک ها اختلاف رنگ بین بدنه های خودرو است. شما می توانید به واسطه نور گوشی خود از دانه رنگ ها (دانه های پرتغالی) در بدنه خودرو با خبر شوید. یک نکته مهم این است که بعضی از بدنه های خودرو از پلاستیک است و رنگ شدگی در این نوع بدنه ها بیشتر نمایان می شود تا بدنه فلزی. پس بدنه پلاستیکی که بیشتر گلگیرهای جلو و درب صندوق است بیش تر توجه کنید.

کاور بدنه

توجه داشته باشید ماشینی را که خریداری می کنید اگر کاوری روی آن داشت حتماً کاور را از ماشین جدا کنید و به صحبت های فروشنده توجه نکنید.

تشخیص تعویض بدنه ها

برای تشخیص تعویض بدنه های خودرو کافی است به جاهای اتصال قطعات بدنه به بدنه اصلی توجه کنید. اگر زدگی و خط وخش دیدید حتماً به این موضوع شک کنید. حتماً به درزگیرها و فوم هایی که از ورود آب و صدا جلوگیری می کند توجه کنید. اگر این فوم ها به طور نامنظم چسپیده شده و از کیفیت خوبی برخوردار نیست پس حتماً مشکلی در بدنه خودرو وجود دارد. اختلاف رنگ بین بدنه تعویض شده با بدنه های تعویض نشده یکی از راه های تشخیص است.

آموزش کارشناسی خودرو

تشخیص مشکلات فنی

خرابی موتور

هرگونه خارج شدن بیش از حد دود از خودرو نشانه خرابی موتور است. پس به این نکته بسیار توجه کنید. حتماً کاپوت خودرو را باز کرده و هرگونه نشت روغن از هر جای موتور نشانه خرابی است. به خصوص به کف سینی خودرو توجه کنید اگر روغن و کثیفی بیش از معمول بود به خرابی موتور خودرو شک کنید.

کمک فنر های خودرو

روغن زدگی را حتماً در کمک های خودرو بررسی کنید. برای این کار لازم است چرخ های خودرو را به سمت بیرون چرخانده و کمک های خودرو را مشاهده کنید. اگر روغن زدگی دیدید مطمئن باشید کمک فنرهای خودرو مشکل دارد. امروزه اکثر خودروها در کنار آمپرهای جلوی راننده یک صفحه نمایش است که با دکمه های اطراف فرمان کار می کند. حتماً این صفحه نمایش را بررسی کنید و نباید دارای خطا و هشدار باشد.

حرف آخر

ما در این مطلب در مورد بخشی از آموزش کارشناسی خودرو صحبت کردیم. در کل زمانی که می خواهیم ماشینی بخریم حتماً ماشینی را که خریداری می کنید به افراد متخصص بسپارید و به صحبت های فروشنده به هیچ وجه توجهی نکنید حتی اگر از آشناهای شما باشد. اگر قصد خرید خودروی آلمانی را دارید حتماً این مطلب را مطالعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }