کیست مویی چه علائمی دارد و چگونه می شود آن را درمان کرد؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

کیست مویی یا مو برگشتی

امروز ما در مورد سینوس پیلونیدال یا مو برگشتی در پوست صحبت می کنیم که اغلب در نواحی چین خوردگی باسن (شکاف بالای باسن) و پایین کمر رخ می دهد. اگر بخواهیم یک تعریف ساده از کیست مویی داشته باشیم، می توانیم بگوییم این عارضه به دلیل بازگشت و پیچیدن مو زیر پوست افراد رخ می دهد و خود را به شکل حفره هایی کوچک که از مو و چرکی پر شده اند نمایان می کند.

علت به وجود آمدن کیست مویی

نمی شود به طور دقیق گفت که علت این عارضه چیست. در واقع برای علت کیست مویی فرضیه های مختلفی گفته شده و ممکن است فرد مبتلا به دلایلی مختلفی دچار این عارضه شده باشد. فرضیه ای می گوید این مشکل مادرزادی است. فرضه ی دیگری هم می گوید در اثر فشار پوست بین کفل ها مو در داخل پوست گیر می کند و بدن هم موی بازگشته را یک عامل بیگانه می خواند و سعی می کند با آن مبارزه کند. این موقع است که بدن دچار عفونت می شود و فرد احساس درد می کند.

کیست مویی یا مو برگشتینشانه های کیست مویی

موهای بیرون زده از ضایعه به وجود آمده، قرمز شدن پوست در اطراف ناحیه ابتلا، احساس درد هنگام نشستن و ایستادن، درد کردن پوست اطراف ناحیه ابتلا، تورم کیست، ترشح خون و چرک زمانی که آبسته به وجود آمده پاره شده است، بوی بدن ترشحات عفونی و در آخر درد در ناحیه بالای باسن از نشانه های کیست مویی است.

البته علائم گفته شده در پاراگراف بالا زمانی رخ می دهد که کیست آلوده شده باشد، وگرنه ممکن است کیست مویی که عفونت نکرده هیچ نشانه ای نداشته باشد.

حتماً بخوانید: تشخیص و درمان بیماری واریکوسل

چه اشخاص بیشتر در معرض کیست مویی هستند؟

افراد که در طی شبانه روز مدت زیادی را می نشینند، افرادی که از لباس های تنگ برای پوشش خود استفاده می کنند، اشخاصی که اضافه وزن دارند، افرادی که سابقه مو برگشتی دارند، افرادی که موی ضخیم و خشن دارند و اشخاصی که سابقه خانوادگی ابتلا به کیست مویی را داشته اند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند.

بهتر است بدانید که آقایان سه الی چهار برابر بیشتر از زنان به این عارضه مبتلا می شوند و جالب تر این است که این عارضه بیشتر افرادی که در سنین ۲۰ الی ۳۵ سال هستند را دچار خود می کند.

حتماً بخوانید: تخمدان پلی کیستیک؛ بیماری که بسیاری از خانم ها با آن دست و پنجه نرم می کنند

راه درمان سینوس پیلونیدال

در زمان های گذشته برای درمان این عارضه دکترها دست به دامن عمل جراحی باز و بسته بودند؛ اما دلایلی چون عفونت زخم، خونریزی، بازگشت عارضه و احساس درد به دلیل بخیه سبب شده عمل جراحی مسیر خوبی برای درمان این بیماری نباشد.

لیزر به کمک پزشکان آمده و فرد بیماری می تواند در کمتر از یک ساعت این عارضه را درمان کند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }