ماستیت یا التهاب پستان چیست؟ + درمان عفونت پستانزمان مطالعه : ۳ دقیقه

یکی از عارضه هایی که معمولاً مادران در ماه اول بعد زایمان دچار آن می شوند، التهاب پستان است. عفونت پستان یا التهاب پستان می تواند عارضه دردناکی برای مادران باشد که معمولاً هم هربار فقط یک سینه مبتلا به این عارضه می شود. این نوع التهاب به فرزند شما آسیبی نمی رساند، اما می تواند در روند شیردهی شما اختلال ایجاد کند. پس در صورت احساس درد و ورم در سینه خود حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

علائم عفونت پستان

قرمز و گرم شدن پستان ها

معمولاً سینه ملتهب قرمز، سفت، دردناک و به شکل غیر معمولی گرم می شود. توجه داشته باشید که این نوع التهاب می تواند ناشی از عفونت باشد و علل دیگری هم داشته باشد.

تب و لرز

تب ۳۸ درجه سانتی گراد یا بالاتر، لرز و خستگی از دیگر علائم عفونت پستان می باشد. همچنین التهاب سینه اگر ناشی از عفونت نباشد امکان دارد با ماندن شیر و انسداد مجاری شیر اتفاق بیفتد.

به چه دلیل مادر دچار ماستیت می شود؟

عارضه ماستیت می تواند در هر زمان از دوران شیردهی اتفاق بیفتد، اما در ماه اول بعد از زایمان احتمال رخ دادن این اتفاق بیشتر است. بهتر است بدانید که استرس، خستگی و تجربه ی مادر شدن می تواند خطر ابتلا به این نوع بیماری را افزایش دهد.

عفونت پستان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد به طور مثال آسیب دیدگی و ترک خوردگی نوک پستان و ورود میکروب می تواند از دلایل ابتلا به عفونت پستان باشد.

درمان ماستیت

بسیاری از مادران فکر می کنند باید در این دوران شیردهی را متوقف کنند، اما مادران باید هنگام التهاب سینه به شیردهی ادامه دهند. می دانیم شیردهی با وجود ورم ممکن است دردناک باشد، اما کودک شما باید مرتب تغذیه کند تا جریان شیر روان نگه داشته شود و از انسداد بیشتر مجاری شیر پیشگیری شود.

التهاب پستان یا ماستیتفقط به چند نکته هنگام شیردهی توجه کنید

خالی کردن کامل سینه

اگر فرزند شما در طول وعده غذایی خود سینه ملتهب شده شما را به طور کامل تخلیه نکرد، خودتان سعی کنید با دست این کار را انجام دهید.

شیردوش برقی

کودک شما بهتر از هر دستگاهی می تواند سینه شما را تخلیه کند. اما اگر شیردهی برای شما قابل تحمل نیست، می توانید از شیردوش برقی کمک بگیرید و شیر خود را با شیشه شیر به نوزاد دهید.

کمپرس گرم

حتماً قبل از هر وعده شیردهی به مدت چند دقیقه یک کمپرس گرم روی سینه خود قرار دهید. این عمل باعث می شود شما شیردهی راحت تری را تجربه کنید و سینه خالی تر بماند.

مصرف دارو برای درمان التهاب پستان

معمولاً پزشکان در این دوره به شما پیشنهاد مصرف ایبوپروفن را می دهند. اگر شما این دارو را مصرف کردید و علائم شما بعد از گذشت ۲۴ ساعت بهبود نیافت حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. امکان دارد پزشک شما داروهای مسکن به شما تجویز کند.

حتماً بخوانید: خوردن چه نوع مواد غذایی در دوران شیردهی ممنوع است؟

آبسه سینه

اگر سینه شما دچار عفونت شده باشد و بعد از گذشت ۴۸ ساعت از مصرف آنتی بیوتیک سینه شما هنوز دردناک بود و تب داشتید، امکان دارد عفونت شما درمان نشده و شما به آبسه سینه مبتلا شده اید. حتماً در این زمان با پزشک خود تماس بگیرید و او را در جریان بگذارید.

حتماً بخوانید: دلیل بی کیفیت و کم بودن شیر مادر چیست؟

پیشگیری از ابتلا به عفونت پستان

استراحت و رژیم غذایی سالم می تواند بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به عفونت پستان باشد.

در دوران شیردهی توجه داشته باشید که سینه های شما نباید بیش از حد پر شود و اگر سینه شما بعد از شیردهی کامل خالی نشد احتمالاً یکی از مجرای شیر مسدود شده است.

سعی کنید در این دوران از کمپرس گرم و ماساژ برای تخلیه شیر سینه تان استفاده و از پوشیدن سوتین های تنگ به شدت خودداری کنید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }