پیچ خوردگی تخمدان می تواند سبب ناباروری در خانم ها شودزمان مطالعه : ۲ دقیقه

پیچ خوردگی تخمدان

تورشن تخمدان یا پیچ خوردگی تخمدان؛ در واقع همان پیچ خوردگی پایه تخمدان است. این اتفاق در ابتدا باعث انسداد ورید شده و در نهایت سبب اختلال در عملکرد تخمدان می شود. مهمترین دلیل ابتلا به پیچ خوردگی تخمدان کیست و توده است، اما دلایلی چون عمل جراحی لگن، بلند بودن رباط تخمدان، بارداری، سندرم پلی کیستیک و … می تواند سبب ابتلا افراد به این مشکل شود.

معمولاً افراد مبتلا به تورشن تخمدان احساس درد ناگهانی و شدید در پایین شکم خود می کنند. بهتر است بدانید در برخی افراد آنقدر شدت درد زیاد است که فرد توانایی ایستادن ندارد و حالت تهوع و استفراغ به سراغ او می آید.

پیچ خوردگی تخمدان در چه سنی شایع است؟

در اکثر مواقع خانم هایی که در سنین باروری هستند دچار این مشکل می شوند. البته طبق آمار و مطالعات شده ۱۷ درصد از افرادی که به این مشکل دچار شده اند زنان یائسه و دخترانی بوده اند که به سن بلوغ نرسیده اند.

جالب است بدانید که حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از پیچ خوردگی تخمدان در دوران بارداری رخ می دهد. معمولاً احتمال بروز این مشکل در هفته ۱۰ تا ۱۷ بارداری با توده های تخمدانی بزرگتر از ۴ سانتی متر بیشتر است. برای همین اگر شما در دوران بارداری خود متوجه علائم این مشکل شدید حتماً بایستی هرچه سریع اقدام به درمان کنید، زیرا ممکن است این مشکل در روند بارداری شما اختلال ایجاد کند.

اما در کل وجود کیست های بزرگتر از ۴ سانتی متر احتمال ابتلا به تورشن تخمدان را افزایش می دهد. البته امکان پیچ خوردگی تخمدان بدون وجود کیست وجود دارد. به طور مثال:

  1. تخمدان نرمال، ولی رباط بلند تخمدان
  2. تخمدان نرمال، ولی چسبندگی گی لگن
  3. تخمدان پلی کیستیک
  4. تخمدان با داروهای تحریک تخمک گذاری

پیچ خوردگی تخمدانناباروری و تورشن تخمدان

همانطور که می دانید درمان های هورمونی که به منظور تحریک تخمدان انجام می شود سبب بزرگتر شدن اندازه تخمدان می شود و این اتفاق می تواند احتمال بروز پیچ خوردگی تخمدان را در افراد افزایش دهد.

حتماً بخوانید: تورشن تخمدان (Ovarian torsion) چیست و چه علائمی دارد؟

درمان

شاید تورشن تخمدان یک مسئله شایع بین خانم ها نباشد، اما در صورت ابتلا تشخیص زودهنگام در حفظ عملکرد تخمدان، لوله ها و جلوگیری از عوارض شدید بسیار اهمیت پیدا می کند. اما اگر بخواهید بی اهمیت به مشکل به وجود آمده نگاه کنید، حتماً شاهد از دست دادن تخمدان و شاید لوله سمتی که درگیر است، می شوید.

بهترین روش درمان این مشکل لاپاراسکوپی است. البته در مواقع اضطراری پزشکان مجبور به باز کردن شکم (لاپارتومی) می شوند. توجه داشته باشید هدف اول پزشکان برای خانم هایی که در سنین باروری هستند باز کردن پیچ خوردگی تخمدان است، اما اگر فرد در سنین یائسگی باشد پزشکان به احتمال زیاد تخمدان و لوله ها را برمی دارند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }