۵ علت مهم خونریزی سه ماهه اول بارداریزمان مطالعه : ۲ دقیقه

خونریزی سه ماهه اول بارداری

یکی از موضوعات شایع در دوران بارداری خونریزی واژینال است. این جریان معمولاً در سه ماهه اول بارداری خبر از مشکل خاصی نمی دهد، اما مادران باید برای حفظ سلامت خود و فرزندشان هرگونه خونریزی واژینال را در هر دوره بارداری به پزشک خود اطلاع دهند.

اما یک سؤال پیش می آید؛ دلیل خونریزی در سه ماهه اول بارداری چیست؟

لانه گزینی جنین

یکی از خونریزی های واژینال که اکثر مادران آن را با عادت ماهانه اشتباه می گیرند، خونریزی به خاطر لانه گزینی جنین است. معمولاً این نوع خونریزی پس از ۶ الی ۱۲ روز بعد از لقاح دیده می شود. این خونریزی با لکه های کم رنگ شروع می شود و از چند ساعت تا چند روز ادامه دارد.

دلیل این لکه های خونی لانه گزینی تخمک بارور در رحم است. به این موضوع هم توجه کنید که این نوع خونریزی با علائمی همراه نیست.

حاملگی خارج از رحم

هنگامی که تخمک بارور خارج از رحم و معمولاً در لوله های رحمی لانه گزنی می کند، می گویند حاملگی خارج از رحم رخ داده است. این اتفاق که باعث خونریزی می شود، می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا تخمک بارور نمی تواند به درستی خارج از رحم رشد کند. در این مواقع پزشکان باید تخمک را از طریق عمل جراحی یا مصرف دارو از بدن مادر خارج کنند.

خونریزی سه ماهه اول بارداریسقط جنین

همانطور که می دانید سقط جنین در ۱۲ هفته اول بارداری در بین مادران شایع است. پس می شود این احتمال را داد که خونریزی طی این مدت می تواند خبر از سقط جنین بدهد. اما توجه کنید که خونریزی در سه ماهه اول بارداری بدین معنی نیست که فرزند شما سقط شده است. اگر هم که علائم سقط مثل خروج بافت از واژن یا دردهای شدید پایین شکم را حس نکرده باشید، احتمال سقط جنین بسیار پایین می آید.

حتماً بخوانید: مادرها خونریزی اواخر بارداری را بسیار جدی بگیرید

عفونت

هر نوع عفونت اعم از سوزاک، کلامیدیا، هرپس، تبخال تناسلی و … که در واژن یا دهانه رحم اتفاق می افتد باعث خونریزی واژن در سه ماهه اول بارداری می شود. مادران اگر متوجه هر نوع عفونت در ناحیه تناسلی خود شدند، باید هرچه سریع اقدام به درمان کنند.

حتماً بخوانید: خونریزی واژینال در دوران بارداری چه علتی دارد؟

تغییرات دهانه رحم

طبیعتاً در دوران بارداری خون بیشتری در دهانه رحم جریان دارد. پس رابطه جنسی یا معاینات پزشکی که سبب تماس با دهانه رحم می شود، می تواند سبب خونریزی واژینال شود. این نوع خونریزی به هیچ عنوان جای نگرانی ندارد و در مدت کوتاهی هم رفع خواهد شود.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }