جولی اسمیت: چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

در کتاب چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟ هر آنچه در طی سال ها فعالیتم در رشته روانشناسی آموخته ام به تفکیک با شما درمیان می گذارم؛ این کتاب چکیده اطلاعات ارزشمند، دانش و روش های عملی است که طی سالیان متمادی به آن دست یافته ام که زندگی بسیاری از جمله خودم را متحول کرده است. با مطالعه این کتاب، چشمتان به روی واقعیت تجربیات احساسی باز می شود و برای مدیریت آنها با روش های مشخصی آشنا می شوید.

وقتی تا حدودی عملکرد ذهن را بشناسیم و راهبردهای مفیدی برای سروسامان دادن احساساتمان در دست داشته باشیم، نه فقط انعطاف پذیرتر می شویم، بلکه می بالیم و به مرور زمان رشد می کنیم.

همان گونه که خواندن کتاب هایی درباره ارتقای سطح سلامت جسمی را نمی توان جایگزین دارو کرد، مطالعه کتاب چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟ هم به منزله درمان نیست. کتاب حاضر در واقع جعبه ابزاری انباشته از ابزار مختلف برای موقعیت های گوناگون است.

تضمینی برای لبخند شما نیست

خواندن این کتاب تضمین نمی کند که شما باقی عمرتان لبخند به لب زندگی خواهید کرد؛ اما به شما یاد می دهد از کدام ابزار بهره بگیرید تا لبخندهایتان واقعی و از صمیم قلب باشد. این کتاب، ابزارهایی به شما ارائه می کند که بتوانید دائم خود را بسنجید و مسیر درست را بیابید و عادات مفیدتر و خودآگاهی روی بیاورید.

استدلال عاطفی

دکتر جولی اسمیت می گوید همان گونه که افکار فرد با واقعیت متفاوت اند، احساسات نیز با واقعیت سنخیتی ندارند. احساسات مجموعه ای از اطلاعات اند، اما زمانی که این اطلاعات با سماجت در ذهنمان قدرت نمایی می کنند، ما بیشتر در معرض خطر باور آنها به منزله ی بازتابی واقعی از رخدادهای پیرامونمان هستیم. من احساسش می کنم پس واقعیت دارد. استدلال عاطفی نوعی سوگیری فکری است که ما را برآن می دارد که از احساسمان در حکم مدرکی برای اثبات صحت چیزی استفاده کنیم؛ حتی زمانی که شواهد زیادی خلاف آن را نشان می دهند. مثلاً شما سرخورده و بدخلق و خالی از اعتماد به نفس از جلسه ی امتحان خارج می شوید. استدلال عاطفی شما این است که حتماً در امتحان رد می شوید. ممکن است امتحان را خوب داده باشید، اما مغزتان از احساستان اطلاعات می گیرد و در حال حاضر شما حس پیروزی و موفقیت ندارید. بدخلقی گاهی به دلیل فشار عصبی ناشی از خستگی ایجاد می شود، اما بازهم در نحوه ی تفسیر وضعیت شما تأثیر می گذارد.

نشخوار فکری عامل افسردگی

نشخوار فکری به مثابه ی ماشین لباسشویی افکار است؛ فرایندی که بارها و بارها افکار را دقیقه ها و ساعت و روزها زیرورو می کند. مغز افسرده خیلی بیشتر روی سوگیری های مخرب تمرکز و حالتان را بدتر می کند. ترکیب سوگیری های فکری با نشخوار فکری باعث پریشانی شدیدتر و طولانی مدت خواهد شد. در واقع تحقیقات نشان می دهند نشخوار فکری عامل کلیدی تداوم افسردگی است (واتکینز و رابرتز، ۲۰۲۰). هرچه بیشتر نشخوار کنید، بیشتر در این باتلاق فرومی روید. نشخوار فکری سبب تشدید و تداوم غم یا افسردگی می شود.

حتماً بخوانید: برای کاهش اضطراب چه کتاب هایی را مطالعه کنیم؟

در آخر

این بخش کوتاهی از کتاب چرا تا به حال کسی این ها را به من نگفته بود؟ نوشته دکتر جولی اسمیت است. امیدوار هستیم همین اندک اشاره ما به این کتاب در شما اشتیاق مطالعه کامل را ایجاد کرده باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }