گریه شادی چیست و چرا اتفاق می افتد؟زمان مطالعه : ۴ دقیقه

گریه اغلب با احساساتی مانند خشم، نا امیدی یا غم و اندوه همراه است. وقتی به شادی فکر می کنید، تقریبا به طور قطع به اشک فکر نمی کنید. آیا تا به حال اصطلاح “اشک شادی” را شنیده اید؟ حتی ممکن است ان را تجربه کرده باشید!

بسیاری از مردم هنگام خوشحالی، شادی یا هیجان گریه می کنند که همه این احساسات مثبت است. بنابراین، اگر معمولاً هنگام دریافت یک خبر خوب اشک های شادی می ریزید، باید بدانید که تنها نیستید.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۸، ۶۸ درصد از شرکت کنندگان گزارش دادند که یک رویداد شاد یا مثبت باعث گریه آن ها شده است. گریه شاد یک اتفاق معمول است و کاملا طبیعی است. اگر کنجکاو هستید که دقیقا چرا این اتفاق می افتد، ادامه مطلب را بخوانید.

علم پشت اشک های شاد

دانشمندان و محققان مدت ها است که به دنبال درک این موضوع هستند که چرا مردم هنگام تجربه شاد گریه می کنند. گریه، که معمولا با احساس نا امیدی، خشم یا غم و اندوه همراه است، می تواند در یک مناسبت شاد گیج کننده باشد، اما اغلب اتفاق می افتد.

در طول دهه ها، دانشمندان و محققان نظریه هایی را برای توضیح اینکه چرا گریه شاد اتفاق می افتد، طراحی کرده اند.

شما احساسات را سرکوب کرده اید

یک نظریه اولیه پیشنهاد کرد که این اتفاق در نتیجه احساسات سرکوب شده رخ داده است. این بدان معنی است که افرادی که هنگام تجربه موضوع شاد گریه می کنند، احساسات غم و اندوه اساسی دارند که به آن توجه ای نکرده اند.

بسیاری از محققان در طول سال ها با این نظریه ها مقابله کرده اند، اما به نظر می رسد این یکی از اولین تلاش ها برای درک این که چرا ما زمانی که خوشحال هستیم گریه می کنیم.

گریه کردن ممکن است بدن شما را تنظیم کند

اشک حاوی انزیم ها، چربی ها، الکترولیت ها و متابولیت ها است. اما اشک های عاطفی ممکن است شامل پروتئین ها و هورمون های دیگر نیز باشد. فرض بر این است که آزاد شدن هورمون های استرس مانند پرولاکتین و لئو انکفالین به منظم کردن هورمون های جسمی و عاطفی بدن کمک می کند. ترشح هورمون های جلوگیری استرس ممکن است به آرامش شما کمک کند و خلق و خوی شما را تنظیم کنند.

گریه کردن می تواند ارتباط اجتماعی را تقویت کند

گریه کردن در هر سناریویی می تواند راه ما برای نشان دادن آسیب پذیری به عنوان یک انسان را نمایان کند. وقتی گریه می کنیم، به دیگران علامت می دهیم که با ما همدردی کنند. این اتفاق زمانی می افتد که ما به دلیل یک رویداد شاد یا غم انگیز گریه می کنیم. دانشمندان بر این باورند که گریه کردن راهی برای برقراری ارتباط اجتماعی با دیگران است.

شما در مورد احساسات خود احساس ناتوانی می کنید

نظریه دیگری که توسط دانشمندان و محققین پیشنهاد شده است، که نشان می دهد که انواع گریه از احساس نا امیدی، درماندگی و تسلیم شدن ناشی می شود.

گریه به شما کمک می کند تا احساسات شدید را مدیریت کنید

گریه در هنگام تجربه یک احساس قوی، خواه شادی، نا امیدی یا خشم، تقریباً اجتناب ناپذیر است. در حالی که ممکن است همیشه از سرازیر شدن اشک‌ ها جلوگیری شود، اما اغلب احساس می‌ کنید که اشک‌ هایتان سرازیر می‌ شوند.

برخی تحقیقات نشان می دهد که این به این دلیل است که گریه می تواند به شما در مدیریت احساسات قوی کمک کند. وقتی گریه می‌ کنید، احساس می‌ کنید که در حال دفع برخی از این احساسات هستید. به این ترتیب، در حالی که ممکن است یک موقعیت شاد را که تجربه می کنید، ممکن است این احساسات را طاقت فرسا بیابید. گریه کردن به شما کمک می کند تا مقداری از این احساسات را رها کنید.

مزایای گریه کردن

گریه کردن به هر دلیلی مزایای زیادی برای سلامت روانی و جسمی شما دارد. برخی از رایج ترین مزایای گریه عبارتند از:

این یک تسکین دهنده استرس است

تحقیقات نشان می دهد که گریه می تواند به طور بالقوه استرس را کاهش دهد و آرامش شما را افزایش دهد.

چشم ها خود را تمیز نگه می دارد

گریه کردن مانند شستن چشم های شما از داخل است. برخی تحقیقات نشان می دهد که اشک حاوی لیزوزیم، یک ماده شیمیایی است که دارای خواص ضد میکروبی است.

گریه باعث بهبود خلق و خوی شما می شود

این که آیا شما به دلیل شادی یا درد گریه می کنید مهم نیست، ثابت شده است که گریه یک تقویت کننده خلق و خوی است.

می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید

برخی تحقیقات نشان می دهد که گریه می تواند به طور بالقوه به خواب شما کمک کند. در یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، محققان دریافتند که نوزادانی که قبل از خواب گریه می کنند، بهتر می خوابند.

نتیجه گیری

ثابت شده است که گریه شاد یک عمل کاملا طبیعی است. نه تنها شایع است، بلکه مزایای زیادی برای رفاه جسمی و عاطفی ما دارد. بنابراین بعد از این اگر خبر های خوب شما را احساساتی کرد و اشک در چشم های شما جاری شد، عقب نشینی نکنید، اجازه دهید اشک جاری شود.

منبع: verywellmind

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }