تاثیر موسیقی بروی انسانزمان مطالعه : ۱۰ دقیقه

گوش دادن به موسیقی می تواند سرگرم کننده باشد و برخی تحقیقات نشان می دهد که حتی ممکن است شما را سلامت تر کند. موسیقی می تواند منبع لذت و رضایت باشد، اما بسیاری از مزایای روانی دیگر نیز وجود دارد. موسیقی می تواند ذهن را ارام کند، به بدن انرژی دهد و حتی به افراد کمک کند تا درد را بهتر مدیریت کنند.

این مفهوم که موسیقی می تواند بر افکار، احساسات و رفتار های شما تاثیر بگذارد، احتمالا تعجب آور نیست. اگر تا به حال در هنگام گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود احساس شعف کرده اید یا با یک اجرای زنده اشک شما سرازیر شده، به راحتی قدرت موسیقی را برای تاثیر بر خلق و خو و حتی الهام بخشیدن از آن را درک خواهید کرد.

اثرات روانی موسیقی می تواند قدرتمند و گسترده باشد. موسیقی درمانی روشی است که گاهی اوقات برای ارتقاء سلامت عاطفی، کمک به بیماران برای مقابله با استرس و افزایش رفاه روانی استفاده می شود. برخی تحقیقات حتی نشان می دهد که سلیقه شما در موسیقی می تواند جنبه های مختلف شخصیت شما را نشان دهد.

موسیقی می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد

تحقیقات نشان می دهد که موسیقی که در حالی که شنیده می شود در درجه اول بر فعالیت هایی که در حال انجام است شما را متمرکز نگه می دارد و می تواند عملکرد وظایف شناختی را در افراد بهبود ببخشد. یک مطالعه نشان داد که پخش موسیقی خوش مثبت منجر به بهبود سرعت پردازش می شود، در حالی که هر دو موسیقی مثبت و منفی منجر به ایجاد مزایایی بر حافظه می شود.

بنابراین دفعه بعد که روی یک موضوع کار می کنید، اگر به دنبال افزایش عملکرد ذهنی خود هستید، کمی موسیقی را در پس زمینه روشن کنید. در نظر بگیرید انتخاب اهنگ ها می تواند در تمرکز شما تاثیر بگذارد و برخی موسیقی ها بیشتر باعث حواس پرتی شما گردد.

موسیقی می تواند استرس را کاهش دهد

مدت هاست که پیشنهاد شده است که موسیقی می تواند به کاهش یا مدیریت استرس کمک کند. در نظر داشته باشید که با روند تمرکز بر موسیقی مراقبه ایجاد شده برای تسکین ذهن و القای آرامش می باشد. گوش دادن به موسیقی می تواند یک راه موثر برای مقابله با استرس باشد.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۳، شرکت کنندگان قبل از قرار گرفتن در معرض یک عامل استرس زا و پس از قرار گرفتن یک آزمون استرس روانی اجتماعی، در یکی از سه شرایط شرکت کردند. برخی از شرکت کنندگان به موسیقی آرامش بخش گوش می دادند، برخی به صدای موج آب گوش می دادند و برخی هیچ تحریک شنوایی دریافت نمی کردند. نتایج نشان داد که گوش دادن به موسیقی بر پاسخ استرس انسان، به ویژه سیستم عصبی تاثیر می گذارد. کسانی که به موسیقی گوش داده بودند، پس از یک شرایط استرس زا، سریعتر بهبود یافتند.

یکی از شگفت انگیزترین مزایای روانشناختی موسیقی این است که ممکن است یک ابزار کاهش وزن مفید باشد. اگر شما در حال تلاش برای کاهش دادن وزن هستید، گوش دادن به موسیقی ملایم و کم کردن نور چراغ ها ممکن است به شما در دستیابی به اهداف شما کمک کند.

بر اساس یک مطالعه، افرادی که در رستوران های کم نور که در آن موسیقی ملایم پخش می شد غذا می خوردند، ۱۸٪ کمتر از کسانی که در رستوران های دیگر غذا می خوردند، غذا مصرف کردند.

محققان پیشنهاد می کنند که موسیقی و نورپردازی به ایجاد یک محیط آرام تر کمک می کند. از آنجا که شرکت کنندگان آرام تر و راحت تر بودند، ممکن است غذای خود را اهسته تر مصرف کنند و بیشتر از زمانی که احساس سیری می کنند اگاه باشند.

شما ممکن است سعی کنید این را با پخش موسیقی ملایم در خانه در حالی که شام می خورید، تمرین کنید. با ایجاد یک محیط آرام بخش، ممکن است که به آرامی غذا بخورید و بنابراین زودتر احساس سیری کنید.

موسیقی می تواند حافظه شما را بهبود بخشد

تاثیر موسیقی بروی انسان
تاثیر موسیقی بروی انسان

بسیاری از دانش آموزان از گوش دادن به موسیقی در هنگام مطالعه لذت می برند، اما آیا این ایده خوبی است؟ برخی احساس می کنند که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود حافظه را بهبود می بخشد، در حالی که برخی ادعا می کنند که باعث حواس پرتی آن ها می شود.

تحقیقات نشان می دهد که ممکن است کمک کند. اما این بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله نوع موسیقی، لذت بردن شنونده از آن موسیقی و … تاثیر گذار می باشد.

در یک مطالعه، دانش آموزان هنگام گوش دادن به موسیقی مثبت یاد گیری بهتری داشتند، احتمالا به این دلیل که این آهنگ ها احساسات مثبت بیشتری را بدون دخالت در شکل گیری حافظه ایجاد می کنند. حتی در زمان یاد گیری زبان دیگر موسیقی بسیار کمک می کند زمانی که شما با موسیقی کلمات را یاد می گیرید بیشتر به خاطر می سپارید تا در شرایطی که فقط به صورت معمولی صحبت می کنید.

موسیقی می تواند به مدیریت درد کمک کند

 تحقیقات نشان داده است که موسیقی می تواند در مدیریت درد بسیار مفید باشد. یک مطالعه بر روی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا نشان داد که افرادی که فقط یک ساعت در روز به موسیقی گوش می دهند، در مقایسه با گروهی که این کار را انجام نمی دهند، کاهش قابل توجهی در درد را تجربه می کنند.

در پایان دوره چهار هفته ای مطالعه، شرکت کنندگانی که هر روز به موسیقی گوش می دادند، کاهش قابل توجهی در احساس درد و افسردگی داشتند. چنین نتایجی نشان می دهد که موسیقی درمانی می تواند یک ابزار مهم در درمان درد مزمن باشد.

یک بررسی در سال ۲۰۱۵ از تحقیقات در مورد اثرات موسیقی بر مدیریت درد نشان داد که بیمارانی که قبل، در طول یا حتی بعد از جراحی به موسیقی گوش می دادند، درد و اضطراب کمتری نسبت به کسانی که به موسیقی گوش نمی دادند، تجربه کردند.

در حالی که گوش دادن به موسیقی در هر نقطه از زمان موثر بود، محققان اشاره کردند که گوش دادن به موسیقی قبل از جراحی منجر به نتایج بهتر می شود. این بررسی به داده های بیش از ۷ بیمار نگاه کرد و دریافت که شنوندگان موسیقی نیز برای مدیریت درد خود به دارو های کمتری نیاز دارند.

همچنین بهبود کمی بیشتر، هرچند از نظر آماری قابل قبول، در نتایج مدیریت درد وجود داشت در زمانی که بیماران مجاز به انتخاب موسیقی دلخواه خود بودند.

موسیقی ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید

مرد با هدفون در استراحت گوش دادن به موسیقی

بی خوابی یک مشکل جدی است که افراد را در تمام گروه های سنی تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی برای این موضوع رویکرد های زیاد  درمانی وجود دارد، تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی کلاسیک آرامش بخش می تواند یک درمان ایمن، موثر و مقرون به صرفه باشد.

در یک مطالعه با دانشجویان یک کالج، شرکت کنندگان به یک موسیقی کلاسیک، یک کتاب صوتی یا بدون هیچ کدام از آن ها در هنگام خواب به مدت سه هفته مورد آزمایش قرار گرفتند.  این مطالعه نشان داد که شرکت کنندگانی که به موسیقی گوش داده بودند، کیفیت خواب بهتری نسبت به کسانی که به کتاب صوتی گوش داده بودند یا هیچ چیزی دریافت نکرده بودند، داشتند.

موسیقی می تواند انگیزه را بهبود بخشد

دلیل خوبی وجود دارد مبنی بر این که شما در زمانی که موسیقی گوش می دهید با لذت بیشتری ورزش می کنید. محققان دریافته اند که گوش دادن به موسیقی سریع باعث می شود مردم سریع تر کار کنند.

سرعت بخشیدن به آهنگ ها منجر به افزایش عملکرد می شود. برعکس، کاهش سرعت موسیقی منجر به کاهش در تمام این متغیرها می شود.

بنابراین اگر شما در حال تلاش برای یک روتین تمرینی هستید، در نظر بگیرید که یک لیست پخش پر از آهنگ های شاد را بارگیری کنید که به افزایش انگیزه و لذت بردن از ورزش به شما کمک می کند.

موسیقی می تواند خلق و خوی را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای علمی موسیقی این است که ممکن است شما را شادتر کند. در یک بررسی از دلایلی که مردم به موسیقی گوش می دهند، محققان کشف کردند که موسیقی نقش مهمی در ارتباط تحریک و خلق و خوی دارد. شرکت کنندگان توانایی موسیقی را برای کمک به آن ها در دستیابی به خلق و خوی بهتر و خودآگاهی بیشتر به عنوان دو مورد از مهمترین عملکردهای موسیقی ارزیابی کردند.

مطالعه دیگری نشان داد که تلاش عمدی برای تقویت خلق و خو با گوش دادن به موسیقی مثبت می تواند در عرض دو هفته تاثیر بگذارد. به شرکت کنندگان دستور داده شد تا به طور هدفمند با گوش دادن به موسیقی مثبت هر روز به مدت دو هفته، روحیه خود را بهبود بخشند.

سایر شرکت کنندگان که به موسیقی گوش می دادند برای آن ها اهمیت نداشت که موسیقی شاد و مثبت باشد . هنگامی که بعدا از دو هفته از شرکت کنندگان خواسته شد تا سطح شادی خود را توصیف کنند، کسانی که سعی در گوش دادن کوسیقی های شاد و مثبت  داشتند، تنها پس از دو هفته احساس خوشحالی می کردند.

موسیقی ممکن است علائم افسردگی را کاهش دهد

مرد رقص با هدفون در

محققان همچنین دریافته اند که موسیقی درمانی می تواند یک درمان ایمن و موثر برای انواع اختلالات از جمله افسردگی باشد.

یک مطالعه نشان داد که موسیقی درمانی یک راه امن و کم خطر برای کاهش افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به بیماری های عصبی مانند زوال عقل، سکته مغزی و بیماری پارکینسون است.

در حالی که موسیقی قطعا می تواند بر خلق و خوی تاثیر بگذارد، نوع موسیقی نیز مهم است. موسیقی کلاسیک و مدیتیشن بزرگترین مزایای تقویت خلق و خوی را ارائه می دهند، در حالی که موسیقی های متال و تکنو بی اثر و حتی مضر هستند.

موسیقی می تواند استقامت و عملکرد را بهبود بخشد

یکی دیگر از مزایای روانشناختی مهم موسیقی در توانایی ان در افزایش عملکرد است. در حالی که مردم در هنگام راه رفتن و دویدن فرکانس گام های خود را بر آن اساس بر می دارند، دانشمندان کشف کرده اند که اضافه کردن یک موسیقی شاد  و ریتمیک، مانند آهنگ  سریع، می تواند الهام بخش مردم برای انتخاب سرعت باشد.

دوندگان نه تنها قادر به انجام سریع تر در حال که گوش دادن به موسیقی هستند همچنین انگیزه بیشتری برای تحرک به آن ها می دهد و استقامت بیشتری پیدا می کنند. سرعت ایده ال برای موسیقی در زمان تمرین بین ۱۲۵ و ۱۴۰ ضربه در دقیقه است.

در حالی که تحقیقات نشان داده است که هماهنگ سازی حرکات بدن با موسیقی می تواند منجر به عملکرد بهتر و افزایش استقامت شود، این اثر در موارد ورزش با شدت کم تا متوسط بیشتر است.

چرا موسیقی عملکرد تمرین را افزایش می دهد؟ گوش دادن به موسیقی در حالی که کار می کند، درک فرد از تلاش را کاهش می دهد. شما سخت تر کار می کنید، اما به نظر نمی رسد که تلاش بیشتری انجام می دهید.

از انجا که توجه شما توسط موسیقی منحرف می شود، کمتر احتمال دارد که متوجه علائم آشکار فعالیت مانند افزایش تنفس، عرق کردن و درد عضلانی شوید.

نتیجه گیری

موسیقی می تواند الهام بخش و سرگرم کننده باشد، اما همچنین دارای اثرات روانی قدرتمندی است که می تواند سلامت و رفاه شما را بهبود بخشد.

به جای فکر کردن به موسیقی به عنوان سرگرمی خالص، برخی از مزایای ذهنی عمده ترکیب موسیقی در زندگی روزمره خود را در نظر بگیرید. ممکن است متوجه شوید که در نتیجه احساس انگیزه، خوشحالی و آرامش بیشتری دارید.

منبع: verywellmind

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }