کتاب بی حد و مرز؛ نابغه شدن هیچ معجونی نداردزمان مطالعه : ۳ دقیقه

هشدار کتاب بی حد و مرز، بسیار به موقع است. ما در دنیای فناوری متولد شده ایم و هیچ چیز مهمتر از سلامت روان و کارایی مغزمان نیست، مغزی که همه چیز زندگی مان را کنترل می کند. یاد گرفتن تفکیک داده ها و ابداع روش ها و مهارت های جدید برای رشد در جهان پریشان که دریای متلاطم اطلاعات است، برای بقا در قرن بیستم و یکم ضروری است. توانایی یاد گرفتن سریع تر و آسان تر موجب می شود هر چیز دیگری در زندگی ممکن شود و این یعنی بهترین زمان است که مغزتان را هم همانند بدنتان پرورش بدهید. همانطور که به بدنی سالم نیاز دارید، به مغزی انعطاف پذیر و قدرتمند و پرانرژی هم نیاز دارید. شغل جیم کوییک (نویسنده کتاب) همین است؛ او مربی خصوصی ورزش دادن مغز است.

نابغه شدن هیچ معجونی ندارد؛ برای رسیدن به آن باید فرآیندی را طی کنید که در صفحه های این کتاب خواهید یافت. در واقع بی حد و مرز طرحی برای به روزرسانی مغز شماست که نه تنها یاد بگیرید سریع تر و بهتر و اثر بخش تر بیاموزید، بلکه مغز فیزیکی خود را با تغذیه، مکمل ها، ورزش، مراقبه، خواب و از این قبیل، بهبود دهید و رشد سلول های مغزی جدید و ارتباط میان آنها را افزایش دهید.

مغز ابرقدرتی پنهان

شاید به نظر برسد باید توانایی های ابرانسانی داشته باشید که تقاضاهای واقعیت کنونی خود را برآورده کنید. اما همین الان هم ابرقدرتی پنهانی دارید: مغزتان. ممکن است قادر نباشید از انگشتتان تار عنکبوت پرتاب کنید اما چیز خیلی بهتری دارید، شبکه های عصبی درون سرتان. نیروگاه ابرقدرتی که میان گوش هایتان قرار دارد بزرگترین موهبت و برتری شماست. تنها کاری که باید بکنید به روزرسانی مغزتان مانند تلفن همراهتان است. نرم افزارهای جدید را چطور در مغزتان نصب می کنید؟ یکی از راه های محبوب، من همین کاری است که الان انجام میدهید؛ اسمش خواندن است.

من نه تنها از تمام مغزهایی که دارم، بلکه از تمام مغزهایی که میتوانم قرض بگیرم هم استفاده می کنم.

مغز شکل می گیرد

همان طور که قبلاً، گفتم مغز قادر است شکل بگیرد یعنی در هر برهه ای از زمان هرکسی می تواند تصمیم بگیرد عملکرد مغز خود را تغییر دهد. به راحتی میتوان فرض کرد فردی که در محیط پراضطراب و نامناسب بزرگ شده است شاید به خاطر توسعه ی مغز در این شرایط نتواند به طور کامل از مغز خود بهره مند شود، اما شواهد بسیاری نشان می دهند این افراد قادرند به دلیل داشتن این ذهنیت که در چنین شرایطی باید خود را بالا بکشند، به سطوحی جدید از  پیشرفت و موفقیت دست پیدا کنند. بر اساس تعداد افراد موفقی که به رغم مشکلات خانوادگی به موفقیت دست پیدا کرده اند، میتوان گفت کودکی دشوار یا رشد چالش برانگیز ،موجب مقاوم شدن مشخصه هایی می شود که به موفقیت می انجامند.

حتماً بخوانید: خلاصه ای از کتاب بی حد و مرز اثر جیم کوییک

ما ابرقدرت های فوق العاده ای داریم

من به شدت اعتقاد دارم همگی ما ابرقدرت هایی فوق العاده در وجودمان داریم که منتظرند فعال شوند. منظورم قدرت هایی مثل پرواز کردن، ایجاد کردن زره آهنی یا شلیک کردن لیزر از چشمانمان نیست، بلکه مهارت هایی کاربردی در زندگی واقعی را می گویم، مهارت هایی همچون پرواز کردن در انبوهی از کتابها، حافظه ای زره پوش، تمرکزی لیزرگونه، خلاقیتی بی حدومرز تفکری شفاف، ذهن آگاهی و نگرش ذهنی برتر همگی به نوعی ابرقهرمان هستیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }