برای درمان خانگی رفلاکس نوزاد به این موارد توجه کنیدزمان مطالعه : ۳ دقیقه

در پایین ترین قسمت مری یک دریچه عضلانی وجود دارد که پس از بلغ این دریچه شل شده و غذا وارد معده می شود. زمانی که این دریچه به صورت موقت یا مکرر شل شود موجب بازگشت محتویات معده به مری و دهان می شود و به اصطلاح کودک دچار رفلاکس می شود.

حال در صورتی که علائم رفلاکس شدت پیدا کند و علائم رفلاکس بعد از شش ماهگی شروع شود به احتمال زیاد کودک دچار بیماری رفلاکس شده است و نیاز به درمان دارد.

مصرف نکردن شیر گاو و سویا

در بعضی از کودکان حذف شیر گاو و سویا می تواند علائم رفلاکس را برطرف کند. توجه داشته باشید که اگر کودک شیر مادر را مصرف می کند بهتر است از نوع مواد غذایی این رژیم غذایی مادر حذف شود. همچنین در صورت مصرف شیر خشک بهتر است از انواع هایپوآلرژن استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر بعد از گذشت چند هفته از این رژیم غذایی علائم کودک تغییری نکرد دیگر ادامه رژیم ضروری نیست و کودک به این مواد غذایی حساسیت ندارد.

خوابیدن بعد از تغذیه

هیچ زمان بلافاصله بعد از تغذیه کودک را به پشت نخوابانید و از نشاندن کودک خودداری کنید. سعی کنید با افزایش شیب تشک وضعیت سر و شانه نوزاد را بالا بیاورید و اگر برایتان مقدور بود از بالش های مخصوص رفلاکس کودکان استفاده کنید.

تغذیه کمکی کودک

همانطور که می دانید زمان شروع مناسب غذای کمکی کودک رفلاکسی از ۵ الی ۶ ماهگی است. فقط در این دروه سعی کنید مواد غذایی را به صورت تک تک به فرزند خود بدهید تا متوجه تأثیر مواد غذایی روی رفلاکس کودک شوید. بهتر هم هست که در این دوره از اضافه کردن مواد غذایی چون گوجه، آب میوه، سیر، پیاز، میوه های مرکبات و … خودداری کنید.

سبک زندگی مادر

همانطور که می دانید بین رفلاکس نوزاد و تغذیه مادر یک رابطه مستقیم وجود دارد. اگر مادر سبک زندگی صحیحی نداشته باشد منجر به بروز رفلاکس در نوزاد می شود. به طور مثال مادرانی که بیش از حد مواد غذایی کافئین دار مصرف می کنند و یا به دخانیات اعتیاد دارند، احتمال بروز رفلاکس معده در فرزند آنها افزایش پیدا می کند.

حتماً بخوانید: دلیل بی کیفیت و کم بودن شیر مادر چیست؟

غلیظ کردن شیر

در بعضی از موارد اضافه کردن سرلاک گندم یا بزنج و مکمل های موجود در داروخانه ها به شیر مادر می تواند رفلاکس نوزاد را کاهش دهد. البته توجه داشته باشید که غلیظ کردن شیر برای کودکان زیر سه ماه و کودکان مبتلا به آلرژی غذایی ممنوع است. همچنین امکان دارد غلیظ کردن شیر برای کودک شما ایمن نباشد، پس بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

شیردهی صحیح

از شیر دادن بیش از حد پرهیز کنید، خود به کودک شیر بدهید، از پستانک استفاده کنید، به فرزند خود اجازه دهید تا جایی که میل غذا داشت شیر بخورد، نوزاد را حین شیردهی عمودی روی شانه های خود نگه دارید و … همه این موارد جزء نکاتی هستند که هنگام شیردهی باید به آنها توجه شود.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }