دلیل بی کیفیت و کم بودن شیر مادر چیست؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

همانطور که می دانید نوزادان بعد از متولد شدن مقداری از وزن خود را هنگام تولد از دست می دهند. حال اگر میزان تغذیه نوزاد با شیر مادر کافی باشد این کاهش وزن طی حدود دو هفته جبران می شود. توجه هم داشته باشید که اگر تغذیه نوزاد کافی باشد انتظار می رود که روزانه ۶ الی ۸ دفعه دفع ادرار و ۳ الی ۶ دفعه دفع مدفوع داشته باشد.

البته یکی دیگر از نشانه های تغذیه کافی ادرار بی رنگ یا کم رنگ نوزاد است. توجه داشته باشید که ادرار پررنگ نشانه کاهش میزان آب بدن و دریافت نکردن شیر کافی است. به این موضوع هم توجه داشته باشید که نوزاد بعد از تغذیه کامل خودش سینه مادر را رها می کند و خود مادر نیز احساس راحتی و سبکی می کند.

اما در بعضی از موارد شیر مادر کافی نیست و از کیفیت خوبی برخورد نمی باشد.

با تأخیر مواجه شدن شروع شیردهی

تولد زودرس نوزاد یا بستری مادر در بیمارستان می تواند از دلایل تأخیر در شیردهی باشد که این جریان می تواند بر کمبود شیر مادر تأثیر بگذارد. البته توجه داشته باشید که در روزهایی ابتدایی شیر آغوز تولید می شود که حجم کمی دارد، اما برای نوزاد بسیار مفید است.

شیوه اشتباه در شیردهی

یکی از علل کمبود شیر مادر میتواند شیردهی ناکافی باشد. توجه داشته باشید که مکیدن نوزاد در مقدار تولید شیر تأثیر زیادی دارد. پس هنگام شیردهی به طرز گرفتن صحیح سینه خود توجه زیادی داشته باشید.

بارداری مجدد در زمان شیردهی

از دیگر دلایلی کاهش شیر مادر می توان به بارداری مجدد حین شیردهی اشاره کرد. در این زمان به دلیل تغییرات هورمونی که اتفاق می افتد شیر مادر کاهش پیدا می کند و معمولاً هم در این مواقع اگر فرزند آنها کمتر از یک سال سن داشته باشد پزشکان برای کودک داروهای مکمل تجویز می کنند.

دلیل بی کیفیت و کم بودن شیر مادرتوجه به مواد غذایی که مصرف می کنید

ادویه جات، نعنا، مریم گلی، پونه کوهی، جعفری، بادرنجبویه و … می توانند تأثیر منفی بر کیفیت و میزان شیردهی داشته باشد. آن طرف هم مصرف مواد غذایی چون سبزیجات، جودوسر، مایعات به خصوص آب، نخود، رازیانه، زنجبیل و .. می تواند تأثیر مثبتی بر میزان و کیفیت شیردهی داشته باشد.

کودک را در آغوش بگیرید

خیلی از مادران شیر خود را جداگانه تهیه کرده و در زمان نیاز به نوزاد می دهند. این دست از مادران باید توجه داشته باشند که اگرچه با این روش نوزاد تغذیه کافی می کند، اما فرزند شما نیاز به گرمای بدن شما دارد و شما هم نیز برای تحریک تولید شیر نیاز به فرزند خود دارید. حتماً سعی کنید طی روز نوزاد خود را در آغوش بگیرید.

نوزاد باید در هربار شیردهی میزان کافی شیر بخورد

نوزاد باید در هربار شیردهی حدود ۱۰ دقیقه سینه مادر را بمکد، اما اگر این زمان کمتر از حد معمول باشد نوزاد شیر کافی دریافت نکرده و سینه مادر هم به طور کامل تخلیه نشده است. توجه داشته باشید که تخلیه سینه مادر برای تحریک دوباره تولید شیر لازم است.

حتماً بخوانید: مادر تا زمانی که به نوازد خود شیر می دهد پریود نمی شود

توجه به تغذیه مادر

بسیاری از مادران آنقدر مشغول فرزند خود می شوند که اصلاً خودشان را یادشان می رود. توجه داشته باشید که یک مادر شیرده باید روزانه ۵۰۰ کالری بیشتر از یک فرد معمولی هم قد و وزن خود دریافت کنید. حتماً هم می دانید که حدود ۱۰۰ کالری از این نیاز روزانه توسط چربی های ذخیره شده در دوران بارداری تأمین می شود.

حتماً بخوانید: خوردن چه نوع مواد غذایی در دوران شیردهی ممنوع است؟

مصرف دارو

از دیگر دلایل کمبود شیر می توان به مصرف داروهای قبل و بعد از دوران بارداری اشاره کرد. داروهایی مثل دفین هیدرامین، سیتریزین، داروهای ضدبارداری، داروهای ضدگرفتگی بینی و … می تواند در میزان شیر مادر تأثیر بگذارد.

در آخر

در آخر مطلب هم باید به مسائلی مثل مصرف دخانیات، دریافت بیش از حد کافئین، کمبود خواب، اضافه وزن مادر، دیابت کنترل نشده، استرس، سن بالای مادر، فشار خون بالا و … اشاره کنیم که تماماً می تواند بر کیفیت و میزان شیر مادر تأثیر مستقیم بگذارند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }