در سونوگرافی آنومالی چه مواردی را بررسی می کنند؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

همه ی مادران باردار هنگام غربالگری مرحله دوم سونوگرافی آنومالی را انجام می دهند. این سونوگرافی در اواسط دوران بارداری بین هفته ۱۸ تا ۲۲ برای مشاهده دقیق تر وضعیت جنین و رحم صورت می گیرد. البته بهترین زمان انجام سونوگرافی آنومالی در هفته ۲۰ بارداری است، زیرا در این دوره صورت و دست های جنین قابل مشاهده می تواند باشد. توجه هم داشته باشید که در این زمان همسرتان هم می تواند در کنار شما باشد.

تشخیص جنسیت

کارشناسان در حین انجام سونوگرافی مراحل رشد نرمال جنین و محل قرارگیری جفت را مورد بررسی قرار می دهند. در این سونوگرافی شما می توانید جنسیت فرزند خود را تشخیص دهید، اما توجه داشته باشید که بعضی مواقع چربی اضافی در قسمت شکم مادر نمی گذارد جنسیت به خوبی تشخیص داده شود.

تشخیص جنسیت به این صورت است که اگر دو لابیا دیده شود، جنسیت جنین دختر است و اگر پنیس با حلقه اسکلروتوم دیده شد جنیست جنین پسر است. توجه هم داشته باشید که در هنگام سونوگرافی باید پای بچه باز باشد. اگر پای بچه بسته و یا بند ناف جلو بیفتد امکان دارد نتیجه سونوگرافی به اشتباه پسر بودن را تشخیص دهد. همچنین بهتر است بدانید که مواردی مثل کیست تخمدان و یا هیدروسیل قابل تشخیص است.

توجه (پر بودن مثانه)

مادران باید توجه داشته باشید که این سونوگرافی زمانی انجام می شود که مثانه پر باشد. برای همین موضوع کارشناسان از شما می خواهد از قبل یک لیتر آب بنوشید. باید اشاره کنیم که پر بودن مثانه در دوران بارداری می تواند دردناک باشد، اما باید مادران توجه داشته باشند که معاینه سریع است و شما می تواند بعد از معاینه مثانه خود را خالی کنید.

حتماً بخوانید: علت درد ناف در دوران بارداری چیست؟

در سونوگرافی آنومالی چه مواردی را بررسی می کنند؟

  1. ستون فقرات
  2. شکم جنین
  3. قلب جنین
  4. ساختار و شکل سر جنین
  5. کلیه های جنین
  6. دست، پا و بازوهای جنین
  7. دیواره شکم جنین
  8. صورت جنین برای بررسی شکاف لب
  9. معده جنین
  10. جنسیت جنین
  11. جفت
  12. رشد جنین
هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }