آزمایش آمنیوسنتز چیست و چگونه انجام می شود؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

یکی از آزمایش های دوران بارداری که معمولاً مادرها در هفته ۱۴ تا ۲۰ بارداری آن را انجام می دهند، آزمایش آمنیوسنتز است. در این آزمایش از مایع داخل رحم (آمونیوتیک) نمونه گرفته می شود. این آزمایش به دلیل بررسی بیماری های ژنتیکی انجام می شود، اما در بعضی مواقع که زایمان زودرس نیاز باشد برای بررسی آمادگی شش های جنین گرفته می شود.

آزمایش آمنیوسنتز چگونه انجام می شود؟

در این آزمایش بعد از اینکه شکم مادر با مایع ضدعفونی پاک شد با استفاده از یک راهبر سونوگرافی سوزنی را از طریق دیواره شکم وارد رحم می کنند و حدود ۱۰ الی ۲۰ میلی لیتر از مایع داخل رحم را خارج می کنند.

آیا آزمایش آمنیوسنتز درد دارد؟

در این آزمایش از هیچ بی حسی موضعی استفاده نمی شود. توجه داشته باشید که این آزمایش خیلی سریع انجام می شود و شما متوجه درد زیادی نخواهید شد.

حتماً که شما فروفرفتن سوزن به شکم خود را احساس خواهید کرد، اما اگر ماهیچه های شکم شما شل باشند مطمئناً درد کمتری را احساس خواهید کرد. اگر از افرادی که تجربه انجام این آزمایش را داشته باشند، سؤال کنید حتماً آنها می گویند زمانی که مایع داخل رحم با سرنگ کشیده می شود یک حس غریبی داشته اند.

فقط مادران توجه داشته باشند که بعد از اتمام آزمایش امکان دارد دردی شبیه به پریود را در پایین شکم خود احساس کنند. این درد خیلی زود رفع می شود، ولی در صورت نیاز برای تسکین درد می توانید با مشورت پزشک از داروی پاراستامول استفاده کنید.

به چه دلیل آزمایش آمنیوسنتز انجام می دهند؟

  1. در زمانی که در یکی از سونوگرافی ها ناهنجاری دیده شود و والدین هم ناقل بیماری های ژنتیکی باشند.
  2. اگر سن مادر بالای ۳۵ سال باشد با خطر بیشتری برای زایمان نوزادی با اختلالات کروموزومی مواجه است.
  3. در زمانی که یکی از والدین کروموزوم های مرتب شده متوازنی را حمل کند، اما خطر داشتن فرزندی با کروموزوم های نامرتب نامتوازن وجود داشته باشد.
  4. اگر مادر در غربالگری سه ماهه اول و دوم جواب مثبت گرفته باشد.
حتماً بخوانید: در سونوگرافی آنومالی چه مواردی را بررسی می کنند؟

در آخر (توجه)

در این آزمایش خطر سقط جنین ۰.۷ تا ۱ درصد است. پس برای انجام آزمایش آمنیوسنتز از تخصص فرد اطمینان کامل داشته باشید تا خطری شما و فرزندتان را تهدید نکند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }