با علائم ناباروری در مردان و زنان آشنا شویدزمان مطالعه : ۳ دقیقه

علائم ناباروری در مردان و زنان معمولاً با سایر بیماری های زمینه ای در ارتباط هستند. به زوج هایی یک سال است اقدام به بارداری کرده اند و هنوز موفق نشده اند، توصیه می شود حتماً برای رفع مشکل خود با یک پزشک مشورت کنند. توجه هم داشته باشید که اگر سن همسر شما (بانو) بالای ۳۵ سال است این مدت زمان تا شش ماه کاهش پیدا می کند.

ما در این مطلب به مهمترین نشانه های ناباروری در زنان و مردان پرداخته ایم و امیدوار هستیم این مطلب بتواند تا حدی شما را با مشکلاتان آشنا کند.

علائم ناباروری در خانم ها

دوران قاعدگی دردناک

به طور طبیعی اکثر خانم ها در دوران پریود دچار گرفتگی عضلات می شوند. اما زمان هایی که دوران قاعدگی بسیار دردناک شود و  در روند زندگی فرد اختلال ایجاد کند، می تواند خبر از ابتلا به آندومتریوز دهد.

داشتن قاعدگی نامنظم

یکی از علائم ناباروری در زنان قاعدگی نامنظم است. معمولاً طول متوسط قاعدگی در خانم ها ۲۸ روز است. اگر هم یک الی دو روز کمتر یا بیشتر شود مشکلی ایجاد نمی شود، اما توجه داشته باشید که مدت چرخه باید ثابت باشد.

پس در صورتی که چرخه قاعدگی آنقدر نامنظم باشد که نتوان روز اول قاعدگی را پیش بینی کرد، قاعدگی فرد مورد نظر نامنظم است و می تواند یکی از مشکلات ناباروری فرد باشد.

حتماً بخوانید: پرولاکتین بالا در خون سبب ناباروری در خانم ها می شود

مشکلات هورمونی

افزایش وزن، مشکلات پوستی، کاهش میل جنسی، نازک شدن موها، افزایش رشد موهای زائد و … از نوسانات هورمونی در خانم ها است. پس در صورت مشاهده هر نوع علائم نوسانات هورمونی حتماً فرد باید با یک پزشک مشورت کند.

نداشتن قاعدگی

یکی دیگر از علائم ناباروری در خانم ها نداشتن قاعدگی است. البته به طور طبیعی ممکن است یک خانم ها به دلیل استرس یا تمرینات سنگین ورزشی یک یا دو ماه دوران قاعدگی را تجربه نکند. اما باید توجه داشته باشید که اگر عدم قاعدگی چند ماه ادامه پیدا کرد حتماً باید وضعیت باروری فرد مورد بررسی قرار گیرد.

درد هنگام نزدیکی

داشتن رابطه جنسی دردناک می تواند خبر از مشکلات هورمونی، آندومتریوز، بیماری های زمینه ای و … دهد. پس داشتن رابطه جنسی دردناک بر خلاف تصور خیلی از خانم ها طبیعی نیست و حتماً باید مورد بررسی قرار گیرد.

علائم ناباروری در مردان و زنانعلائم ناباروری در مردان

درد بیضه ها

از علائم ناباروری در آقایان می توان به درد و تورم بیضه ها که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اشاره کرد.

میل جنسی

جالب است بدانید که باروری در مردان با سلامت هورمون ها ارتباط مستقیمی دارد. پس احساس تغییر در میل جنسی خود می تواند از علائم ناباروری باشد.

حتماً بخوانید: پیچ خوردگی تخمدان می تواند سبب ناباروری در خانم ها شود

نعوظ

سطح هورمون ها با نعوظ ارتباط مستقیمی دارد. کاهش هورمون ها می تواند دلیل خوبی برای عدم توانایی حفظ نعوظ و ناباروری در مردان باشد.

بیضه های سفت و کوچک

همانطور که می دانید بیضه ها اسپرم را در خود جای می دهند، پس سلامت بیضه ها در باروری آقایان بسیار اهمیت دارد. اگر بیضه های شما کوچک و سفت است، حتماً برای بررسی مشکل خود از یک پزشک کمک بگیرید.

انزال

در آخر هم ناتوانی در انزال می تواند از دیگر دلایل ناباروری در مردان باشد.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }