کتاب پشت پرده ریاکاری؛ به جهنم که اینطوری شدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

دیدید بعضی از افراد قصد ترک سیگار را دارند و برای مدتی هم واقعاً سیگار را ترک کرده اند. اما این افراد زمانی که در یک جمع دوستانه قرار می گیرند با یک تعارف دوستانه یک نخ سیگار می کشند. در این موقع این اشخاص می گویند به جهنم که نتونستم جلوی خودمو بگیرم و سیگار نکشم، اصلاً دوباره شروع به سیگار کشیدن می کنم.

در کتاب پشت پرده ریاکاری دن اریلی به یک اثری به نام “به جهنم ” اشاره کرده که بسیاری از ما در زندگی خود به آن دچار شده ایم. در واقع اثر به جهنم به آن لغزش هایی در زندگی می گویند که با ایجاد احساس گناه و شکل دادن به یک چرخه معیوب به هدف کلی (ترک سیگار) آسیب می رسانند.

چرا در بعضی از تصمیم ها سخت شکست می خوریم؟

بیاییم از اینجا شروع کنیم که ما چطوری می توانیم خودمان، خودمان و دیگران را با رفتارهای خود گول بزنیم و به راحتی در اجرای بعضی از تصمیمات به راحتی شکست بخوریم.

رژیم غذایی، ندیدن سوشال مدیاها، ترک سیگار و … خیلی از این دست تصمیمات که قرار است بعضی از ما آنها را در زندگی خود اجرا کنیم.

خوشبختانه ما در ابتدای اجرای تصمیمات خود خیلی به قوانین پایبند هستیم و به سخت ترین شکل ممکن همه چیز را با منظم انجام می دهیم. اما ناگهان در این مسیر ما شاهد یک تغییر ناگهانی می شویم.

مثلاً ما یک رژیم غذایی گرفته ایم و خیلی با نظم داریم برنامه رژیم غذایی خود را ادامه می دهیم که ناگهان یک اسلایس کیک کاکائویی خوشمزه را مقابل ما قرار می دهند. در این مواقع در وجود ما یک لغزشی ایجاد می شود که یک تکه از آن کیک را بخوریم. به جهنم می خوام امروز رژیم رو رعایت نکنم و همه چی بخورم.

دوباره روز از نو روزی از نو

خیلی سخت ما دوباره تصمیم خود را جلو می بریم و دوباره یک به جهنم می گوییم و دوباره تصمیم خود را جلو می بریم و دوباره به جهنم می گوییم و … . این داستان ادامه دارد و ما ماه ها است که می خواهیم رژیم بگیریم.

چرا ما درگیر اثر به جهنم می شویم؟

مغز من و شما یاد گرفته است در مواقع پرهیجان با پیدا کردن یک موضوع خوشایند سیستم پاداش را فعال کند و با دادن یک حس خوب آن حس بد قبلی را کمی بپوشاند. از آنجایی که ما انسان ها اهل عادت هستیم و عادت ها هم عموماً با حس خوشایند همراه هستند، مغز ما برای رهایی از احساس گناه ما را خیلی راحت به سمت عادت های قبلی سوق و یک عادت را شکل می دهد.

حتماً بخوانید: کتاب مثل یک دانشمند موشکی فکر کن به علوم موشکی ربطی ندارد

چگونه درگیر اثر به جهنم نشویم؟

سعی کنید زیاد به سراغ اهداف کوتاه مدت نروید و فاصله خود از محرک ها را حفظ کنید. فراموش نکنید که باید با خود مهربان باشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }