ارز مسافرتی چیست و چگونه می شود آن را دریافت کرد؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

ارز مسافرتی

همیشه هزینه های سفر هنگام سفرهای خارجی برای متقاضیان با اهمیت است. این روزها با افزایش قیمت یورو و دلار اکثر افرادی که قصد سفر خارجی دارند به دنبال کاهش هزینه های خود هستند. بنابراین این افراد به سراغ دریافت ارز مسافرتی می روند. ارز مسافرتی به دلیل قیمت کمتر از ارز آزاد می تواند در کاهش هزینه های سفر کمک زیادی کند.

این روزها دریافت ارز دولتی از طریق بانک ها با محدودیت ها و سختی هایی همراه است، بنابراین بعضی از افراد ترجیح می دهند از طریق صرافی و با نرخ آزاد ارز دولتی را دریافت کنند.

ارز مسافرتی چیست؟اما ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی یک کمک هزینه از سمت بانک مرکزی است که با قیمت کمتر از ارز آزاد به مسافران داده می شود. دریافت این ارز فقط سالی یکبار امکان پذیر است و مسافران باید برای دریافت به یکی از بانک های ارزی مشخص مراجعه کنند.

مبلغ ارز مسافرتی چقدر است؟

طبق آخرین تغییرات ایجاد شده در میزان ارز مسافرتی افراد می توانند برای کشورهای بدون ویزا ۳۰۰ یورو و برای کشورهای با ویزا ۵۰۰ یورو از بانک های ارزی، صرافی های بانکی، صرافی های خصوصی و … دریافت کنند.

چگونه ارز مسافرتی بگیریم؟

در ابتدا شما باید بلیط سفر خارجی خود را تهیه کنید. بعد می توانند از صرافی های دولتی، خصوصی و بانکی با مجوز رسمی از بانک مرکزی ارز خود را دریافت کنید.

مدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتیمدارک لازم برای دریافت ارز مسافرتی

  1. شماره موبایل و حساب بانکی معتبر
  2. اصل و کپی بلیط (مهر آژانش هواپیمایی باید درج شده باشد)
  3. اصل پاسپورت و کپی
  4. اصل کارت ملی و کپی
  5. اصل رسید واریز مبلغ عوارض خروج از کشور
  6. اصل ویزا در صورت سفر به کشورهای با ویزا
  7. تکمیل کردن فرم درخواست ارز در بانک (شما می توانید به صورت الکترونیکی هم اقدام کنید)
  8. مبلغ ریالی معادل قیمت دلار مبادلاتی در همان روز+هزنیه کارمزد بانک
حتماً بخوانید: از مزایای خرید ملک در اسپانیا دریافت پاسپورت بعد از ۵ سال اقامت است

زمان دریافت ارز

فرد متقاضی باید یک هفته پیش از پرواز با به همراه داشتن مدارک لازم به یکی از شعب ارزی بانک سامان، بانک ملت، بانک پارسیان، بانک تجارت و بانکی ملی مراجعه کند. توجه داشته باشید که زمان مراجعه به بانک ها بین ساعات ۹ الی ۱۲:۳۰ است، زیرا قیمت اعلامی بانک مرکزی برای ارز مسافرتی فقط تا این ساعت اعتبار دارد.

حال شما می توانید یک هفته قبل از پرواز به صرافی های دولتی مراجعه کنید و حواله ارز خود را دریافت کنید. سپس شما با مراجعه به شعب بانک فرودگاه و بعد از عبور از گیت مسافران می توانید ارز مسافرتی را دریافت کنید.

چه افرادی نمی توانند ارز مسافرتی دریافت کنند؟

  1. ایرانیان مقیم کشورهای خارجی
  2. اشخاصی که گذرنامه خدمات و سیاسی دارند.
  3. افراد زیر ۱۲ سال
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }