دیابت بارداری؛ دیابتی که بعد از دوران بارداری از بین می رودزمان مطالعه : ۲ دقیقه

دیابت بارداری

در زمان بارداری به دلیل اینکه بدن نمی تواند پاسخ مناسبی به انسولین داشته باشد، میزان قابل توجهی قند در جریان خون انباشته می شود و فرد مورد نظر را به یک دیابت موقت در این دوران دچار می کند. در واقع این نوع دیابت زمانی رخ می دهد که بدن نسبت به تولید کافی انسولین یا پاسخ مناسب به آن را متوقف کند.

دیابت بارداری
دیابت بارداری

آیا دیابت بارداری ماندگار است؟

خوشبختانه این نوع دیابت ماندگار نیست و بعد از دوران بارداری از بین می رود. جالب است بدانید که این نوع دیابت در تمام خانم ها بارداری بدون علامت است، برای همین در هفته ۲۴ و ۲۸ بارداری حتماً میزان قند خون اندازه گیری می شود. بعد از دوران حامگی هم پزشک مورد نظر بعد از مدتی کوتاه از زمان زایمان و مجدداً بعد شش هفته میزان قند خون را مورد بررسی قرار می دهد.

حتماً بخوانید: سلولیت؛ افزایش حجم سلول های چربی در پوست خانم ها

خطرات دیبات بارداری چیست؟

این نوع دیبات می تواند هم برای مادر و هم برای نوزاد خطراتی به همراه داشته باشد. اگر بخواهیم به این خطراتی اشاره کنیم، افزایش فشار خون مادر، افزایش خطر ابتلا به مسمومیت مادر حین بارداری، افزایش وزن نوزاد در زمان تولد، تولد زود هنگام نوزاد و کاهش قند خون نوزاد در زمان تولد می توانند مواردی قابل توجهی باشند.

دیابت بارداریدرمان دیابت باردای

همانطور که در پاراگراف بالا اشاره شد، این نوع دیابت بعد از دوران بارداری از بین می رود. اما پزشکان برای کنترل این نوع دیابت تغییراتی در رژیم غذایی و فعالیت های ورزشی منظمی را توصیه می کنند. در بعضی از مواقع هم قند خون را با داروهایی کنترل می کنند.

حتماً بخوانید: آیا در دوران بارداری آرایش مجاز است؟

دوران بعد از بارداری

عموماً بعد از دوران بارداری تعدادی از مادران دچار دیابت بارداری می شوند. پس این مادران باید توجه داشته باشند که کم تحرکی و افزایش وزن می تواند آن ها را به پرتگاه دیابت نوع ۲ هدایت کند. به این موضوع هم توجه کنید که این احتمال هم وجود دارد که در بارداری بعدی مادر دچار دیابت بارداری شود.

پس ضروری است که مادران بعد از دوران بارداری از انجام آزمایشات دیابت دریغ نکنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }