بررسی معماری خانه آبشار فرانک لوید رایتزمان مطالعه : ۳ دقیقه

خانه آبشار فرانک لوید رایت

خانه آبشار فرانک لوید رایت یکی از شاهکارهای معماری است که در حوضه ی معماری ارگانیک یکی از بناهای شاخص محسوب می شود. باید بگوییم خانه ی آبشار بنایی است برای درک بهتر معماری ارگانیک و هر فردی که می خواهد درکی از معماری ارگانیک را داشته باشد، حتماً باید این بنا را مورد بررسی قرار دهد.

در ادامه مطلب شما را با موارد طراحی و اجرای خانه ی آبشار آشنا می کنیم و امیدوار هستیم که این مطلب برای درک شما از معماری ارگانیک مفید واقع شود.

خانه آبشار فرانک لوید رایت

کمترین دخالت در محیط طبیعی

اگر به خانه آبشار و محیط اطراف آن توجه کرده باشید، متوجه حداقل دخالت بنا در محیط طبیعی می شوید و باید بگوییم که طبیعت بر بنا حاکم است. به نوعی خانه آبشار عضوی از طبیعت است و بنا با طبیعت تکمیل یافته است.

حتماً بخوانید: پاویون بارسلون یک شاهکار بزرگ از میس واندرو

نمایش مصالح

مصالح به کار رفته مانند سنگ، آجر، چوب و … ظاهر طبیعی خود را حفظ کرده اند و در ساختار و طبیعت آن ها هیچ دخالتی دیده نمی شود. می شود گفت معماری روستیک در این بنا به شدت دیده می شود و همین موضوع باعث شده که این بنا را یک بنای ارگانیک بشناسند.

مصالح طبیعی استفاده شده در داخل و خارج زیاد به چشم می خورد و یک جریان و ارتباط خوبی را می شود بین فضاها با مصالح استفاده شده دید.

خانه آبشار فرانک لوید رایت

ارتباط فضای داخل و خارج

از نظر رایت طبیعت فقط شامل محیط خارج نیست و فقط نباید آن را در فضای خارج از خانه مشاهده کرد، بلکه باید جریان طبیعت را در داخل خانه هم دید. این ارتباط بین فضای بیرون و خارج را می شود در معماری پیشگامان جنبش مدرن دید، گویی یک تقلید همگانی بین معمارانی نظیر فرانک لوید رایت و لوکوربوزیه بوده است. البته باید بگوییم نمایش این ارتباط در هر بنا متفاوت بوده و هر معماری برای تلفیق این فضاها برای خود دلایلی داشته است.

خانه آبشار فرانک لوید رایت

حتماً بخوانید: انقلاب صنعتی در معماری چگونه شکل گرفت؟

استفاده از پنجره های سر تا سری در خانه آبشار

در نگاهی به بنا متوجه نبود گوشه های اتاق و پنجره های سر تا سری هستیم، گویی این روش طراحی باعث شده است که طبیعت به داخل خانه نفوذ پیدا کند. طراحی پنجره ها هم همانند ارتباط فضایی داخل و خارج در آن دوره در بین معماران رواج داشته است.

معماری ارگانیک

پیروی حجم ساختمان از محیط

رایت در طراحی خانه آبشار سعی کرده است که محیط و بنا مکمل یکدیگر باشند و می شوید این موضوع را از تلفیق خوب ساختمان با محیط طبیعی متوجه شد. آنقدر این تلفیق خوب اجرا شده است که در نگاه بیننده ساختمان جزئی از طبیعت دیده می شود.

در آخر (خانه آبشار فرانک لوید رایت)

رایت در طراحی خانه آبشار به دنبال تلفیق بنا با طبیعت بوده است و می شود واژه معماری ارگانیک به خوبی در این خانه مشاهده کرد. البته ناگفته نماند که رایت تمام سعی خود را کرده است که لغت ارگانیک را برای تشریح معماری خود به کار گیرد و بیننده را متوجه ارگانیک بودن بنای خود کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }