لوکوربوزیه؛ معماری که برای طراح های خود اصلی و منطقی تعریف کرده بودزمان مطالعه : ۳ دقیقه

پنج اصل معماری لوکوربوزیه

لوکوربوزیه از پیشگامان جنبش معماری مدرن بود و همیشه در طرح های خود از دو رویکرد منطق گرا و طبیعت گرا پیروی می کرد و همیشه به انسان نو، جامعه نو، فناوری نو، طبیعت و منظر تاکید داشت. او بر اساس واقعیت و ذهنیت خود پنج اصل معماری خود را در طراحی خانه ی دومینو شرح داد.

تیم معماری تکامگ امروز قصد دارد پنج اصل معماری لوکوربوزیه را برای شما دوستداران معماری شرح دهد و امیدوار است این مطلب برای شما مفید واقع شود.

لوکوربوزیه

پیلوتی یا رابطه بنا با بستر

او در خانه دومینو بنا خود را روی یک پیلوت احداث کرد تا رابطه ی بنا با بستر طبیعت به خوبی دیده شود. هدف از این کار این بوده است که معماری به طبیعت واقعی صدمه نزند و طبیعت با حفظ خصوصیات و ویژگی های خود در کنار بنا بماند.

می شود گفت خانه ی دومینو یک استقلال خوبی را برای خود حفظ کرده است و این استقلال هیچ لطمه ای به طبیعت وارد نکرده است و هر دوی آن ها به صورت زیبا در یک قاب با هم ارتباط دارند.

لوکوربوزیه

حتماً بخوانید: خانه آبشار، اثر فرانک لوید رایت

بام _ باغ

همانطور که گفته شد خانه بر روی پیلوت ساخته شده است و با طبیعت ارتباط خوبی دارد. حال هدف لوکوربوزیه از این کار این بوده است که طبیعت واقعی را به زیر بنای خود بیاورد و هیچ قطعی بین بنا و بستر طبیعت به وجود نیاید. می شود گفت این ارتباط زیبا را به خوبی در طرح خود به واقعیت تبدیل کرده است و باعث شده که طبیعت به داخل بنا نفوذ پیدا کند. این عمل او اتحاد بسیار به خوبی بین انسان و طبیعت ایجاد کرده است و آنقدر این ارتباط زیبا است که انسان را به وجد می آورد و یک حس آزادی در وجود انسان ایجاد می کند.

ویلای ساووا

پنجره های افقی

اگر به ویلای ساووا لوکوربوزیه توجه کرده باشید متوجه پنجره های افقی در این بنا می شوید. هدف از ایجاد چنین پنجره هایی در بنا آوردن طبیعت واقعی به فضای درون بنا است. به نوعی لوکوربوزیه با این کار ارتباط بصری خوبی بین انسان و طبیعت ایجاد کرده است. ذهنیت معماری به گونه ای بوده است که طبیعت در ذهن انسان انعکاس پیدا کند و به یک منظر تبدیل شود. باید گفت طبیعت زمانی به منظر تبدیل می شود که از درون یک قاب دیده شود.

حتماً بخوانید: انقلاب صنعتی در معماری چگونه شکل گرفت؟

پلان آزاد و استقلال دیوار

یکی از پنج اصل معماری لوکوربوزیه پلان آزاد و استقلال دیوارها است. لوکوربوزیه سعی بر این داشته است که تقسیم بندی پلان بنا بدون توجه به سازه آن صورت گیرد . ایجاد دیوارهای جدا کننده در پلان باعث می شود که شما در یک فضا استقلال پیدا کنید. حال اگر این دیوارهای جداکننده از دیوارهای باربر جدا شوند و بر اساس یک ایده ی معماری طراحی و نظم پیدا کنند باعث می شود فضای آزادتری با استقلال بیش تری ایجاد شود.

حتماً بخوانید: پاویون بارسلون یک شاهکار بزرگ از میس واندرو

نمای آزاد

لوکوربوزیه در سال ۱۹۰۸ در یک دفتر معماری مشغول کار بود که در آنجا با بتن مسطح به خوبی آشنا شد.حال با استفاده از بتن مسطح نمای آزاد را طراحی کرد و به بنای خود زیبایی خاص و مستقل از سازه را هدیه داد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }