طراحی داخلی بی انتها و سنتی نئوکلاسیکزمان مطالعه : ۴ دقیقه

نئوکلاسیک از کلمه نئو یعنی نو و احیا شده در کنار کمله کلاسیک ایجاد گردیده است. نئوکلاسیک به یک سبک مدرن و جدید تلقی می شود که از میراث هنری کلاسیک الهام گرفته و آن ها را با تکنولوژی و نیازهای امروز  تلفیق کرده است. این یک سبک هنری و معماری می باشد که از الگو های هنری کلاسیک اواسط قرن ۱۸ و ۱۹ به ویژه یونان و روم باستان الهام گرفته شده است. سبک نئو کلاسیک در مواردی مانند معماری ، طراحی داخلی ، نقاشی ، موسیقی و سایر زمینه های هنری کاربرد دارد.

سبک نئوکلاسیک در طراحی داخلی چیست؟

در سبک نئوکلاسیک ویژگی های کلاسیک اولیه با انعطاف پذیری از سبک مدرن در طراحی داخلی اجرا می گردد. در این سبک اغلب فضا های در اختیار منظم و به شکل هندسی و الگویی ساده با در نظر گرفتن تعادل و تقارن بین اجزای معماری و دکوراسیون طراحی می شوند.

امروزه با توجه به محبوبیت فضا های خالی مینیمالیستی به نظر به فضای کمی مجلل تر احتیاج است که این سبک از طراحی داخلی این نیاز را بر طرف می سازد.

نئوکلاسیک تمایل زیادی به ایجاد متقارن کردن اجزا ، حرکت به سمت طیف رنگی روشن تا کم رنگ ، استفاده از کفپوش های چوبی یا سنگی و استفاده از مبلمان هایی با طراحی و نوع پارچه خاص دارد.

ساختار و طراحی نئوکلاسیک

در این سبک از معماری در طراحی داخلی باید به موارد زیادی دقت شود از جمله نوع طراحی ستون ها ، آرک ها و پنجره ها ، گچ بری های دیوار ها و سقف ، انتخاب نوع مبلمان و پارچه آن ، استفاده از تندیس برنزی ، تقارن در قرار گیری چیدمان و… که می تواند در ایجاد یک فضای منحصر به فرد نئوکلاسیک به ما کمک کند. در این ساختار باید موارد زیر در نظر گرفته شود.

رنگ های مورد استفاده

رنگ های کم رنگ و ملایم خاکستری ، آبی ، سبز ، زرد با رنگ های سفید و و کرم همراه هستند. به دلیل اینکه کنتراست پایینی به وجود می آید می توان در بعضی از نقاط به صورت محدود و بیشتر به شکل سایه برای برجسته کردن آن نقطه از رنگ های نقره ای ، طلایی و مشکی استفاده کرد در عین سادگی باعث لوکس شدن آن محیط می گردد.

پرده پنجره ها

در این طراحی باید از پرده هایی استفاده شود که جنس آن ها کتان ، مخمل و ابریشم  باشد و از سقف تا کف زمین باشند و حتی بهتر است پرده ها چند سانتی بر روی زمین قرار بگیرند. انتخاب درست پرده ها باعث ایجاد گرمی فضا می گردد.

استفاده از تندیس ها و  وسایل دکوری

برای زیبا تر تر شدن فضا باید از تندیس ها ، گلدان ها ، شعمدان و یا مواردی که نه تنها به بهبود فضا کمک می کنند بلکه ارزش قدردانی را نیز دارند استفاده کرد. قرار دادن  یک گلدان  زیبا یا یک تندیس بسیار حائز اهمیت تر از قرار دادن کلی وسایل که باعث بهم ریخته شدن فضا می شود لازم و ضروری است.

انتخاب مبلمان

در طراحی نئوکلاسیک انتخاب مبلمان بسیار اهمیت دارد حتماً باید بدنه آن ها چوبی ، به سبک کلاسیک و ستون های به شکل ساده و منبت کاری شده باشد. رنگ های مناسب برای بدنه مبلمان قهوه ای ، مشکی ، کرم ، طلایی و سفید می باشد.

بهتر است برای رویه آن از پاچه های مخمل ، پارچه های داماسکین و چرم استفاده گردد. در انتخاب رنگ پارچه و بدنه مبل باید دقت کرد هماهنگی لازم را با کل دکور محیط بر قرار کند.

نحوه چیدمان

در چیدمان وسایل باید تقارن، تعادل و هماهنگی بین وسایل وجود داشته باشد . مثلاً استفاده از آینه های قدی کمک به بزرگ شدن فضا می کنند ، مبلمان ها باید به صورت قرینه در کنار هم و روبروی هم قرار بگیرند ، استفاده فرش ها ی متناسب با فضا که کل فضای سنگ و کف پوش را نپوشاند ، ایجاد نور پردازی مناسب که باعث ایجاد جلب توجه در فضای مورد نظر شود و استفاده مبلمان و وسایلی که متناسب متراژ فضای در نظر گرفته شده می باشند.

مواردی که در بالا به آن اشاره شد بخشی از مواردی بودند که باید به آن ها توجه می گردید و موارد زیادی و جود دارد که باید در این سبک از طراحی اعمال گردد در این مطلب بیشتر هدف آشنایی شما با این سبک از معماری بود.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }