درباره تفاوت های کفپوش تمام چوب و لمینت بیشتر آشنا شویدزمان مطالعه : ۸ دقیقه

کفپوش چوبی اغلب به عنوان یک خرید واقعی در نظر گرفته می شود و کفپوش لمینیت پله بعدی به عنوان یک راه ارزان برای شبیه سازی ظاهر کفپوش چوبی واقعی می باشد. کفپوش چوبی تخته های ضخیم ۳/۴ اینچ از چوب سخت جامد برش داده شده از یک درخت  بدون شک یک جنس با کیفیت است. اما این بدان معنا نیست که شما باید به طور خودکار کفپوش لمینیت را از دید خود پنهان کنید. کف چوبی و کفپوش لمینیت هر کدام جایگاه خود را دارند، با مجموعه ای منحصر به فرد از ارزش ها و همچنین چالش های خود را دارند. البته لازم به ذکر است که در این مطلب از نام دیگر کفپوش به نام پارکت هم استفاده می شود.

 شباهت های عمده کفپوش چوبی و لمینت

شباهت اصلی و مسلما تنها شباهت بین کفپوش چوبی و کفپوش لمینیت این است که هر دو شبیه چوب هستند.

حتی این شباهت با تفاوت خود همراه است: هر دو هنگامی که از راه دور مشاهده می شوند مانند چوب به نظر می رسند. کفپوش چوبی  به نظر می رسد مانند چوب در هر فاصله ای دور یا نزدیکهمان ظاهر چوب را دارد. اما ظاهر  کفپوش لمینیت هر چه نزدیکتر به ان نگاه کنید، مشخص می شود که کاملا چوبی نیست و مصنوعی به نظر می رسد.

کفپوش چوبی و کفپوش لمینیت تنها چند شباهت با یکدیگر دارند، هر دو سخت هستند و هر دو نسبتا با دوام هستند. اما کفپوش چوبی و کفپوش لمینیت تفاوت هایی با هم دارند.

 تفاوت های عمده کفپوش چوبی و لمینت

پارکت چوبی از تخته های چوبی تشکیل شده است که مواد جامد چوب سخت از طریق تخته ها، معمولا ۳/۴ اینچ ضخامت، با یک با سطح بالایی صاف، لبه های زبانه و شیار که به هم متصل شوند تا تخته ها را کنار هم نگه دارند، کفپوش ها با میخ کردن تخته ها به زیر کف از طریق زبان ها در امتداد لبه های تخته ها نصب می شوند. پس از اتمام نصب، رنگ آمیزی و لاک زده می شود. با این حال، کفپوش چوب سخت از پیش آماده یک گزینه رایج است.

پارکت لمینیت با یک لایه اصلی فیبر که از جنس MDF و HDF ساخته شده که از محصولات جانبی چوب تولید می شود. بیش از این یک لایه طراحی و چاپ شده است که شبیه چوب است به عنوان ملامینه روی لمینت قرار می گیرد. لایه طراحی توسط یک لایه شفاف روشن محافظت می شود که مقاومت خوبی در برابر خراشیدن و لکه ها ارائه می دهد. تخته های کفپوش لمینیت نسبتا نازک، ۶ تا ۱۲ میلی متر (۱/۴ تا ۱/۲ اینچ) ضخامت دارند و با لبه های قفل کلیک تولید می شوند که برای محافظت از تخته ها به هم متصل می شوند. این یک کف شناور است که نیازی به میخ زدن یا چسب ندارد همچنین در طرح ها و رنگ ها بسیار متنوع تولید می گردند.

ظاهر پارکت چوبی و لمینت

پارکت چوب 

کفپوش چوب یک مصالح ساختمانی بسیار جذاب و برتر است که دارای اعتبار غیر قابل انکار است. حتی گونه های ارزان تر چوب  واقعی  مثل بلوط قرمز یا سفید معمولا جذاب تر از گونه های مصنوعی لمینت هستند.

تفاوت کفپوش چوبی و لمینت
تفاوت کفپوش چوبی و لمینت

پارکت لمینت

از راه دور، کفپوش لمینیت با کیفیت می تواند بسیار شبیه چوب واقعی باشد. اما در دید دقیق تر، به راحتی می توانید ببینید که کفپوش لمینیت چوب واقعی نیست. همچنین، تخته های لمینیت الگو ها را تکرار می کنند، بنابراین باید مراقب باشید که تخته ها را در نصب دقت کرده و مخلوط کنید.

لمینت های جدیدتر و با کیفیت بالا در حال حاضر یک الگوی تکرار تصادفی تر دارند و یک بافت برجسته سطحی را ادغام می کنند تا کفپوش را واقعی تر کند. با این حال، ظاهر چوب کمتر از حد عالی است.

تفاوت کفپوش چوپی و لمینت
تفاوت کفپوش چوپی و لمینت

مقاومت در برابر آب و حرارت

پارکت چوبی 

اگر چه در آشپزخانه محبوب است، اما چوب برای مناطق مرطوب توصیه نمی شود. کفپوش چوب می تواند در مقابل ماندن آب روی آن  آسیب ببیند. شما می توانید کفپوش چوب را بر روی سیستم های گرمایش تابشی یا گرمایش از کف نصب کنید، اما آگاه باشید که گرم و سرد کردن چوب می تواند باعث انبساط و انقباض تخته ها و باز شدن اتصالات شود.

پارکت لمینت

سطوح لمینت بسیار مقاوم در برابر آب و لکه هستند. اما نفوذ آب به محل اتصالات بین تخته ها می تواند باعث شود لبه ها و هسته فیبر تخته متورم شوند. در مناطق مرطوب مانند حمام توصیه نمی شود. کفپوش لمینیت دارای مقاومت حرارتی کافی است که می توان ان را بر روی سیستم های گرمایش تابشی و گرمایش از کف نصب کرد.

بهترین برای مقاومت در برابر آب و حرارت

نه لمینیت و نه کفپوش چوب  ایده آل برای مکان های واقعا مرطوب نیستند. کفپوش لمینیت برای مکان های مرطوب مانند نصب در برابر اسلب های بتنی کمی بهتر است. کفپوش لمینیت همچنین دارای مزایایی نسبت به چوب سخت در مورد مقاومت در برابر حرارت است.

مراقبت و تمیز کردن

پارکت چوبی

تمیز کردن کفپوش چوبی ساده است، جارو کردن یا جارو برقی و تمیز کردن مرطوب با پاک کننده های چوب امکان پذیر است. کفپوش‌ های چوبی امروزی عمدتاً از پیش ساخته می‌ شوند، بنابراین هرگز نیازی به پولیش یا واکس زدن ندارند.

تفاوت کفپوش چوبی و لمینت
تفاوت کفپوش چوبی و لمینت

پارکت لمینت

کفپوش لمینت به راحتی با جارو برقی یا جارو تمیز می شود. تمیز کردن باید با یک زمین شوی مرطوب با یک تمیز کننده کف لمینیت انجام شود. هیچ واکسی هرگز لازم نیست. از آب بیش از حد اجتناب کنید و هرگز با بخار شوی استفاده نکنید.

تفاوت کفپوش چوبی و لمینت
تفاوت کفپوش چوبی و لمینت

دوام و نگهداری

پارکت چوب 

کفپوش  چوبی می تواند یک عمر یا حتی بیشتر دوام داشته باشد. شرایط غیر معمول، با این حال، مانند ماندن طولانی مدت آب، می تواند کف چوب سخت را بی ارزش کند و باید آب به  سرعت پاک شود. چوب سخت بسته به سایش و مراقبت، احتمالاً باید به طور دوره ای پوشش داده شود یا دوباره بازسازی شود. آب بندی مجدد دوره ای توصیه می شود و هنگامی که آسیب شدید شد، می توان کف را سنباده زد و دوباره پرداخت کرد . این باید توسط افراد حرفه ای انجام شود، زیرا تعداد محدودی از موارد وجود دارد که یک کف چوب سخت می تواند بازسازی شود. اکثر کف ها پس از سه یا چهار بار سنباده فرسوده می شوند، بنابراین در انتخاب این روش احتیاط کنید.

پارکت لمینت

کفپوش لمینیت مقاومت نسبتا خوبی در برابر آسیب ناشی از ضربه دارد. اگر یک شی به اندازه کافی سنگین باشد و با نیروی کافی به ورقه ها برخورد کند، کف آن ترک خورده یا فرو خواهد رفت. انتظار می رود ۱۰ تا ۱۵ سال طول عمر این محصول باشد. خطراتی که طول عمر لمینت را کوتاه می کند شامل نفوذ اب، خراش از پایه صندلی و حتی اشعه ماوراء بنفش است.

کفپوش لمینیت را نمی توان بازسازی یا سمباده کرد. هنگامی که کفپوش لمینیت خراب می شود، تخته ها را می توان به صورت جداگانه تعویض کرد که البته این تعویض کار مشکلی است که باید مقداری از کف تا محل آسیب دیده شده برداشته شود و دوباره نصب گردد.

نصب پارکت

پارکت چوبی

نصب چوب سخت برای افراد غیر حرفه ای دشوار است . داشتن ابزار های خاص مانند میخکوب یا منگنه مورد نیاز است. کفپوش های ناتمام باید پس از نصب تخته‌ ها سمباده و تکمیل شوند. سنباده کاری و تکمیل کار حرفه ای است. کفپوش چوبی از پیش آماده شده پس از نصب نیازی به سنباده و رنگ ندارند.

پارکت لمینت

نصب کفپوش لمینیت بسیار آسان است. تخته ها در لبه ها با هم کلیک می شوند و نیازی به اتصال دهنده ها یا چسب نیست زیرا این کفپوش است که بر روی یک لایه نازک از کف فوم شناور نصب می گردند.

هزینه

کفپوش چوبی معمولا چوب هایی مانند بلوط، افرا یا انواع منحصر به فرد تر که قیمت های بالاتری دارند. کفپوش های لمینتی بسته به نوع برند و ضخامت آن ها قیمت های متفاوتی دارند که می توان گفت قیمت و هزینه برای کفپوش های چوبی خیلی بیشتر از لمینت ها

راحتی و صدا

پارکت چوبی

کفپوش‌ های چوبی معمولاً به نام خود وفادار هستند، آنها در زیر پا سخت هستند. سیستم های گرمایش تابشی را می توان در زیر کفپوش چوب سخت جامد نصب کرد. اما نیاز به گرمای کمکی کمتر از کفپوش لمینیت است زیرا به طور طبیعی گرم تر است.

پارکت لمینت

کفپوش لمینیت به طور کلی تا حدودی زیر پا نرم است زیرا بر روی یک کف فوم نصب شده است. اما به عنوان یک کف شناور، گاهی اوقات می تواند در زیر پا خم شود، مگر اینکه کف زیر کاملا مسطح باشد.

لایه فوم پلاستیک می تواند صدای ضربه های پاشنه کفش و ناخن های پای حیوانات خانگی را منتقل کند. کفپوش لمینت را می‌توان روی سیستم‌ های گرمایش تابشی نصب کرد تا کفی گرم‌تر و دنج‌ تر ایجاد کند.

نتیجه گیری

اگر دوام آن چیزی است که از همه مهم تر است، کفپوش چوبی را انتخاب کنید. اما پارکت لمینت می تواند گزینه مناسبی باشد که بودجه  محدودی می خواهد و نصب سریع و راحت دارد. کفپوش لمینت هرگز به عنوان چوب واقعی به چشم  نمی آید، اما می تواند یک کفپوش قابل استفاده برای بسیاری از موقعیت ها باشد. اگر هدف شما استفاده بلند مدت در خانه شما است، کفپوش چوبی بهترین سرمایه گذاری است.

منبع: thespruce

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }