پاویون بارسلون؛ اثری زیبا و مدرن از میس واندروزمان مطالعه : ۳ دقیقه

میس واندرو

یکی از پیشگامان جنبش معماری مدرن میس واندرو بوده است که امروزه طرح های آن را جزء شاهکارهای معماری مدرن می دانند. میس در طراحی عقاید خاص خود را داشته و می شود گفت طراحی های آن در عین سادگی بسیار زیبا بوده است. پاویون بارسلون یکی از این طراحی های معروف این معمار بزرگ می باشد. این نمایشگاه زیبا که در سال ۱۹۷۷ طراحی و ساخته شد، جزء بهترین معماری میس واندرو بوده است و تمام نوآوری های موجود در ذهن میس را می شود در این بنا پیدا کرد.

پاویون بارسلون

پاویون بارسلون

این پاویون بر روی یک صفحه تراورتن ساخته شده است و معماری آن به سبک پلان باز بوده که این ایده معماری از طراحی های لوکوربوزیه گرفته شده است. در این بنا دیوارها و سطوح عمودی همدیگر را قطع نمی کنند؛ هدف از این کار این بوده است که فضای درون و بیرون با هم ارتباط بر قرار کنند تا حیاط خانه به شکل محصور درنیاید.

ارتباط بین اجزای این بنا به خوبی رعایت شده است و می شود پلان آزاد را به خوبی در آن حس کرد.

حتماً بخوانید: لوکوربوزیه؛ معماری که برای طراح های خود اصلی و منطقی تعریف کرده بود

ارتباط فضایی در پاویون بارسلون

در این نمایشگاه هیچ دیوار عمودی و افقی همدیگر رو قطع نمی کنند و یک ارتباط فضایی بین درون و بیرون بنا کاملاً مشاهده می شود. در پلان این پاویون یک حوض مستطیلی نسبتاً بزرگی وجود دارد، که آب درون آن انعکاس بنا را به ببیننده ها نشان می دهد و می تواند برای افرادی که در آنجا هستند بسیار جذابیت ایجاد کند.

پاویون بارسلون

نوآوری در طراحی

پاویون بارسلون نشان از یک نوآوری بزرگ از میس است. این نمایشگاه نخستین بنایی بوده که برای آن هدف و عملکرد خاصی تعریف نشده است و این خود یک نوآوری در این زمینه می باشد.

در طراحی این بنا بیشتر از کارهای ماله ویچ ایده پردازی شده است و معمار آن سعی بر این داشته است که بنایی با حداکثر سادگی، حداکثر زیبایی را به مردم معرفی کند.

معماری میس واندرو

تابلوها

در ساخت دیوارهای این بنا از سنگ های ایتالیایی استفاده شده و این سنگ ها با ظرافت خاصی تراش خورده است که می شود رگه های زیبای سنگ را در درون آن یافت کرد. حال میس‌ از این نوع سنگ ها به عنوان تابلو استفاده کرد و سعی بر این داشته است که توجه افرادی که به آنجا می آیند را جلب خود کند.

البته یک تابلو بسیار ساده ار ماله ویچ در دیوار این خانه نصب شده است که معروف به مربع سفید بر بوم سفید است. می شود ارتباط بسیار خوبی را بین بنا با تابلو حس کرد و متوجه سادگی در عین زیبایی شد.

معماری میس واندرو

دکوراسیون داخلی

تنها دکوراسیون داخلی در این بنا صندلی است که خود میس آن را طراحی کرده است. میس سعی کرده با متریالی که در ساخت بنا استفاده کرده است، بیننده را جذب خود کند و نه با یک دکوراسیون داخلی شلوغ.

پاویون بارسلون

پایان پاویون بارسلون

پاویون بارسلون در جنگ جهانی تخریب شد و متأسفانه دیگر خبری از پاویون بارسلون نبود، تا زمانی که شهرداری بارسلون دوباره آن را بازسازی کرد تا تمدن معماری مدرن را به مردمان جهان یادآوری کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }