علت های فاسد شدن شیر مادر چیست؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

همانطور که می دانید شکل ظاهری، طعم و بوی شیر مادر بستگی به روش های ذخیره سازی، مصرف دارو و رژیم غذایی دارد. برای همین موضوع خیلی از مادران بعضی اوقات روی طعم و بوی شیر خود حساسیت نشان می دهند و احساس می کنند شیر آنها طعم و بوی همیشگی را نمی دهد.

اما یک سؤال پرتکرار در بین مادرها؛ چه مواردی سبب فاسد شدن شیر مادر می شود؟

ظرف نگهداری

اگر دَر ظرف شیر خوب بسته نشود یا نشتی در ظرف شیر وجود داشته باشید باکتری ها می توانند وارد ظرف شوند و شیر مادر را فاسد کنند. پس متوجه شدید که شیر مادر را در هر ظرفی نمی توان نگه داشت. بهتر است برای نگهداری شیر از بطری های تمیز شیر یا کیسه های ذخیره سازی ساخته شده از مواد فاقد BPA استفاده کنید.

تمیز بودن دست

حتماً مادر قبل از دوشیدن شیر خود باید دست هایش را شستشو دهد. اگر دست ها تمیز نباشد مادر اجازه ورود میکروب و باکتری ها را به شیر خود داده و سبب فاسد شدن شیر خود شده است.

دما

برای نگهداری از شیر مادر دمای یخچال شما باید ۴ درجه سانتی گراد و سردتر از این دما باشد. همچنین بهتر است بدانید که شیر دوشیده شده را در سردترین قسمت یخچال (عقب ترین قسمت یخچال، نه در درب یخچال) نگهداری کنید. توجه هم داشته باشید که شیر مادر حداکثر ۵ روز ماندگاری دارد و پس از آن فاسد می شود. بهتر است تاریخ شیر دوشیده شده را روی ظرف مورد نظر درج کنید تا زمان ماندگاری شیر را فراموش نکنید.

فاسد شدن شیر مادرشستن ظروف نگهداری شیر

اگر ظروف نگهداری از شیر را با ماشین ظرفشویی شستشو می دهید دیگر نیازی به ضدعفونی کردن آنها نیست. اما در غیر این صورت باید ظروف شیر را با جوشاندن یا بخار دادن ضدعفونی کنید تا مانع از فاسد شدن شیر شوید.

گرم کردن شیر مادر

استفاده ماکروویو یا اجاق گاز می تواند منجر به فاسد شدن شیر مادر شود. شما برای گرم کردن شیر مادر تنها کافی است شیر را در دمای اتاق بگذارید.

حتماً بخوانید: دلیل بی کیفیت و کم بودن شیر مادر چیست؟

شیر مانده را ذخیره نکنید

خیلی از مواقع پیش می آید که نوزاد به طور کامل شیر بطری را تمام نمی کند. توجه داشته باشید که باقی مانده شیر تنها ۲ ساعت انقضاء دارد و پس این زمان اگر نوزاد باقی شیر را نخورد باید دور بریزید.

شستن شیردوش

در هر بار استفاده از شیردوش شما باید برای جلوگیری از آلوده شدن شیردوش و فاسد شدن شیر خود آن را با دست یا ماشین ظرفشویی شستشو دهید.

توجه

همیشه قبل از دادن شیر ذخیره شده به نوزاد بطری شیر را به آرامی بچرخانید. اگر اجزاء شیر دوباره مخلوط شد که هیچ، اگر اجزاء شیر مخلوط نشد یا تکه هایی درون آن به وجود آمد بلافاصله شیر را دور بریزید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }