پارچه میکروفایبر چیست و چه ویژگی هایی دارد؟زمان مطالعه : ۵ دقیقه

برای اولین بار تولید انبوه این نوع پارچه در دهه ۱۹۶۰ توسط یک شرکت نساجی ژاپنی آغاز گردید . پارچه میکروفایبر جنسی بسیار نرم و زیبا دارد که کاربرد های مختلفی از جمله صنعت پوشاک ، تجهیزات نظافتی و در برخی از محیط های صنعتی کاربرد ویژه ای دارد.

پارچه میکروفایبر چیست؟

این پارچه از مجموعه ای از الیاف مصنوعی که می تواند اکریلیک ، نایلون ، ابریشم مصنوعی و پلی استر باشد تولید می گردد. پارچه میکروفایبر به عنوان ایجاد محصولی که شرایط یک پارچه ابریشم ، پنبه نرم و براق را داشته باشد و همچنین بتواند آب را در خود جذب کند تولید گردید که در حال حال حاضر در بخش پوشاک از این تکنولوژی استفاده های فراوانی می شود .

یکی از ویژگی های اصلی میکروفایبر مویینگی آن است که سه برابر نازکتر از پنبه و دو برابر ضخیم تر از ابریشم می باشد . دیگر ویژگی های مهمی که می توان به آن اشاره کرد خاصیت ضد باکتری ، ضد حساسیت ، جاذب آب ، تنفس پذیری بالا و شست وشوی آسان آن می باشد.

پارچه میکروفایبر دارای بافت های متفاوتی می باشد که یکی از جذاب ترین بافت های آن بافت مخملی می باشد که بیشترین کاربرد را دارد.

کاربرد های پارچه میکروفایبر

همان طور که در بالا ذکر گردید این پارچه کاربرد های فراوانی دارد که تولید این پارچه با تکنولوژی های جدید در حال توسعه می باشد و همچنین در صنایع مختلف در حال ظهور می باشد که برخی از کاربرد های اشاره خواهد شد.

کاربرد های نظافتی

میکروفایبر پارچه تمیز کننده کاربردی است که می تواند آلودگی ، گرد و غبار ، رطوبت ، میکروب ها و با کتری ها را از روی شیشه و انواع سطوح بودن این که اثری از رد پرز و کثیفی روی سطوح  باقی بگذارد پاک کند. این به این علت است که میکروفایبر آلودگی ، گرد وغبار و رطوبت را به خود جذب می کند و به راحتی می توان فضای بیشتری را بدون شستن دوباره دستمال نظافت کرد که کاربرد خوبی در نظافت منزل و خودرو را دارد.

کاربرد در مبلمان و صندلی

پارچه میکروفایبر به دلیل نرمی و لطافت حس خوبی برای استفاده در صندلی ها و مبلمان ایجاد می کند . این پارچه به دلیل اینکه ایجاد حساسیت نمی کند برای افرادی که به نوع پارچه حساسیت درارند مناسب می باشد . همچنین در برابر لکه ها و کثیفی مقاوم هستند و نگهداری از آن شرایط خاصی ندارد و طول عمر بالایی دارد بهترین گزینه برای انتخاب می باشد.

کاربرد در پوشاک

امروزه در صنعت پوشاک از پارچه میکروفایبر برای تولید انواع لباس ، کیف ، کفش ، کمربند و … استفاده می گردد . به دلیل خاصیت تنفس و جذب عرق از بدن برای تولید لباس های ورزشی و تفریحی از این نوع پارچه استفاده فروان می شود.

لازم به ذکر است که خرید حوله دست و حمام به دلیل جذب بسیار بالا و خشک شدن سریع آن انتخاب مناسبی می باشد حتی در حال حاضر از این پارچه برای پتو ،ملحفه و روبالشی به دلیل نرمی بی نظیر استفاده می گردد. البته امروزه به دلیل پیشرفت در تنوع بالای تولید پارچه میکروفایبر از آن تولید لباس های مجلسی و شیک استفاده می شود.

کاربرد در صنعت

خواص الکترو استاتیکی میکروفایبر آن را به یک فیلتراسیون عالی تبدیل کرده است که می توان در صنایع مختلف از آن استفاده کرد. برای نمونه در صنعت ساختمان به دلیل تراکم بالای الیاف میکروفایبر به عنوان یک عایق فوق العاده کاربرد خواهد داشت.

انواع پارچه میکروفایبر

میکروفایبر بافت تخت

یکی از بادوام ترین نوع از انواع این پارچه است و شکل آن مسطح است و در پوشاک کاربرد دارد.

میکروفایبر الیاف بافتی

این  نوع در حین تولید شکافته می شود و در نتیجه حلقه های ریز و بی شماری روی آن ایجاد می گردد که هنگام لمس به پوست می چسبد.

 میکروفایبر میکرومودال

به صورت ۱۰۰ درصد از پلی آمید تولید گردیده است و بسیار جنس ظریف ، نرم و کشی دارد . به همین علت دوام آن نسبت به دیگر انواع پارچه میکروفایبر کمتر می باشد.

میکروفایبر اولتراسوید

این نوع نسبت به دیگر انواع پارچه های میکروفایبر دارای ضخامت پهن تری می باشد و می توان آن را جایگزین چرم جیر طبیعی کرد.

میکروفایبر پرولن

این نوع فقط از مواد پلی پروپیلن تشکیل گردیده است که خاصیت ارتجاعی دارد.

میکروفایبر تری

این نوع به بافت حوله ای معروف است می توان گفت بیشترین کاربرد آن در همان تولید حوله می باشد.

میکروفایبر وافل

این نوع به دلیل الگو ها و سبک که به شکل مشبک و برجسته است وافل نام گذاری شده است که برای نظافت سطوح بسیار مناسب می باشد.

میکروفایبر شینل

این از برآمدگی های ضخیم که بروی یک پارچه نازک چسبیده شده تشکیل گردیده است که برای ساخت اسفنج و دستکش های شستشو مناسب می باشد.

میکروفایبر جیر

این نوع نرم و نازک همانند جیر می باشد که می توان از آن برای تمیز کردن لنز عینک و یا پوشاک استفاده کرد.

تأثیرات زیست محیطی پارچه های میکروفایبر

به دلیل استفاده از مواد پلی استر و پلی آمید در تولید این پارچه مواد شیمیایی سمی ایجاد می گردد که دفع مواد سمی به نوعی غیر ممکن می باشد.در زمان شستشوی این پارچه ها مواد پلاستیکی وارد فضلاب می شود که همین مورد باعث آلودگی آبراه ها می شود.

زمانی که عمر استفاده از این پارچه به اتمام می رسد به عنوان یک پلاستیک تخریب پذیر به شمار می آید. البته باید به این نکته توجه داشت که تولید این میکروفایبر ها بخش کوچکی از منسوجات مصنوعی را درجهان تشکیل می دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }