مشکلات رایج زنان بعد از زایمان چیست؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

مشکلات رایج زنان بعد از زایمان

دوران بارداری و بعد از بارداری تغییرات زیادی در خانم ها ایجاد می کند. این تغییرات از ریزش مو، یبوست و کاهش وزن گرفته تا افسردگی، بی اختیاری ادرار، عفونت ادراری و … ادامه پیدا می کند. امروز ما به چند مورد از مشکلات رایج زنان بعد از زایمان اشاره کرده ایم.

مشکلات رایج زنان بعد از زایمانترشحات واژینال بعد از زایمان

مادران حدود چهار هفته بعد از بارداری شاهد ترشحات واژینال هستند. این ترشحات در چند روز اول رنگ قرمز دارند و طی حدود ۱۰ روز تقریباً به رنگ سفید تغییر رنگ می دهند. همانطور که گفته شد، ممکن است این ترشحات تا چهار هفته بعد از زایمان ادامه داشته باشد، اما اگر شما شاهد ترشحات طولانی مدت با خونریزی های نامنظمی بودید، حتماً جهت معاینه به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

دوران قاعدگی

احتمال بارداری مجدد بعد از گذشت ۶ الی ۷ هفته از زایمان در صورت شیر ندادن مادر به فرزند وجود دارد. عموماً تخمک گذاری شش الی هفت هفته بعد از زایمان شروع می شود، اما نمی توان زمان دقیق آن را پیش بینی کرد، پس بهتر است از هفته سوم بعد از زایمان رابطه جنسی محافظت شده داشته باشید.

توجه داشته باشید که شیر دادن مادر می تواند در زمان تخمک گذاری تأخیر ایجاد کند.

عفونت ادراری بعد از زایمان

از مشکلات رایج زنان بعد از زایمان عفونت ادراری و بی اختیاری ادرار است. معمولاً بعد از زایمان مثانه مادر گشاد شده و تخلیه ادرار به طور کامل صورت نمی گیرد و بعد از هر بار دستشویی رفتن مقداری ادرار در مثانه فرد می ماند. این اتفاق می تواند مادر را دچار بیماری های مثانه ای کند.

در مورد بی اختیاری ادرار بعد از زایمان و در دوران بارداری در این مطلب توضیح داده ایم.

مشکلات رایج زنان بعد از زایمانافسردگی بعد از زایمان

یکی از مشکلات رایج زنان بعد از زایمان ابتلا به افسردگی است. معمولاً این امکان وجود دارد مادر بعد از زایمان به درجاتی از افسردگی مبتلا شود. البته توجه داشته باشید که در اکثر مواقع این افسردگی خفیف است و طی گذشت ده روز رفع می شود. اما اگر این زمان بیشتر شد و افسردگی شدت یافت، حتماً مادر باید توسط روان پزشک معاینه شود.

دردهای بعد از زایمان

مادران معمولاً بعد از زایمان دچار دردهای ناشی از انقباضات رحمی هستند. اگر زایمان آن ها هم به صورت سزارین بود ناحیه برش داده شده ملتهب است. اگر شما فرزند خود با عمل سزارین به دنیا آورده ایم، باید به مواردی که در این مطلب گفته شد بسیار اهمیت دهید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }