هر آنچه باید درباره نگهداری گل ارکیده بدانیمزمان مطالعه : ۵ دقیقه

گل های ارکیده به طرز خیره کننده ای زیبا ، ظریف و دارای عمر طولانی می باشند. ارکیده با وجود بیس از ۲۵۰۰۰ هزار گونه دارای عطر و شکل های متفاوت می باشند. همچنین این یکی از قدیمی ترین گل های زینتی جهان به شمار می آید که معمولاً در مناطق گرمسیری از جمله  آسیا ، آمریکا مرکزی و آمریکا شمالی پرورش داده می شوند.

مدت زمان شکوفایی بذر گل ارکیده

گل ارکیده زمانی بسیار کمیاب و گران قیمت بود با این دلیل که زمان کشت بذر تا زمان شکوفه زدن آن زمانی نزدیک به هفت سال طول می کشید در حال حاضر با تکنیک های گلخانه ای و مدرن این زمان به حدود دو سال کاهش پیدا کرده است که می توان انواع مختلف این گل زینتی نسبت به شرایط مساعد در زمانی کوتاه تر از قبل پرورش داد.

با گل ارکیده بیشتر آشنا شویم

ارکیده ها دارای یک لبه مشخص و تکامل یافته می باشند که شکوفه های آن از سه گلبرگ و سه کاسبرگ بیرون زده که در برخی از مواقع در هم آمیخته تشکیل گردیده اند. هر نوع از ارکیده ها گرده افشانی های خاصی را به خود جذب می کنند که این امر منجر به تنوع بالای این گل شده است .

ارکیده ها یا به شکل اپی فیتیک ( در حال رشد در هوا ) و یا زمینی ( در حال رشد در زمین ) هستند. اکثر ارکیده هایی که در منطقه استوایی هستند و با چسبیدن به درختان و صخره ها و جذب رطوبت از آن ها رشد می کنند.

نحوه نگهداری از گل ارکیده

گل ارکیده مانند هر گل دیگری برای رشد به نور کافی ، آب ، مواد مغذی ، رطوبت مناسب و هوای مساعد احتیاج دارد تا بتواند زیبا و با طراوت بماند. در این مطب به مواردی که باید رعایت شود اشاره خواهیم کرد.

نور مناسب

این گیاه در نور زیاد رشد می کند اما نور مستقیم خورشید ممکن است ارکیده را بسوزاند. نور خورشید باید به صورت غیر مستقیم و معمولاً از پشت یک پنجره در جهت شرقی یا جنوبی تابیده شود. رنگ برگ ها به خوبی نشان می دهد که آیا ارکیده نور مناسبی را دریافت می کند یا خیر .

برگ های سبز روشن

نشان دهنده نور کافی و عالی می باشد و این حالت نمایان گر گیاه شاد و سالم است.

برگ های سبز تیره

نشان دهنده این است که گیاه نور کافی دریافت نمی کند و احتیاج است مکان آن را تغییر دهید تا نور کافی به گیاه برسد.

برگ های سبز مایل به زرد یا قرمز

نشان دهنده این است که گیاه بیش از حد نور دریافت می کند و با لمس برگ ها متوجه می شویم برگ ها نسبت به محیط اطراف گرم تر هستند و آن را باید به مکانی با روشنایی کمتر انتفال دهیم تا مانع از سوختگی گیاه گردد.

هوا و رطوبت مناسب

این گیاه به یک هوای ملایم مانند بهاری رو به تابستان احتیاج دارند در این فصل برای تهویه هوایی بهتر باید پنجره را باز کنیم تا یک گردش هوایی مناسبی به وجود آید و در زمستان هم می توان از طریق یک پنکه در فاصله دور این تهویه را بر قرار کنیم.

برای رشد این گیاه به  یک محیط مرطوب نیاز است ، باید محیط را نسبتاً مرطوب نگه داریم. بر خلاف سایر گیاهان که ریشه آن ها در خاک رشد می کند ریشه های ارکیده در معرض هوا هستند یه همین علت باید از گلدان های مناسب و مخصوص مانند گلدان های سفالی و یا گلدان هایی که داراری شکاف های زهکشی مناسب هستند برای نگهداری رطوبت مناسب ریشه ها استفاده کنیم همچنین قرار دان تکه های آجر و زغال چوپ روی خاک به حفظ این رطوبت کمک می کند.زمانی که هوای خانه خشک است گیاه را باید با اسپری روی آن آب پاشی کنیم تا رطوبت کافی تأمین گردد.

آبیاری

آبیاری نادرست بیشتر از از هر مورد دیگر می تواند در از بین رفتن این گیاه مؤثر باشد و آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه می گردد . بهتر است در زمستان هفته ای یکبار و در فصل های گرم سال هفته ای دو بار در اوایل روز با آب ولرم آبیاری گردد. هرگز نباید با تکه های یخ آن ها را آبیاری کنیم چون ارکیده ها گیاهان گرمسیری می باشند و نسبت به این موضوع حساس هستند و از ریشه می توان به میزان آبیاری صحیح پی برد.

ریشه های پرپشت و سفید

نشان دهنده ارکیده سالم که به درستی آبیاری شده و در این حالت رنگ برگ ها سبز روشن هستنتد.

ریشه های خاکستری و چروکیده

نشان دهنده این است آب کمی به این گیاه رسیده و به آبیاری بیشتری احتیاج دارد.

ریشه های قهوه ای و سیاه

این شرایط نشان دهنده پوسیدگی ریشه است که علت آن آبیاری بیش از حد نیاز می باشد که باید میزان آبیاری را کاهش دهیم.

استفاده از کود

ارکیده برای اینکه همیشه با طراوت و سرسبز باشد و گل دهی زیبا داشته باشد باید به طور منظم کودهی آن انجام گردد. کودهی در زمان اوج رشد که در فصل های بهار و تابستان می باشد هر دو هفته یکبار و در زمان خواب که در فصل های پاییز و زمستان می باشد ماهی یکبار باید انجام شود.

به دلیل اینکه ارکیده دارای ریشه ای ظریفی است باید از کود فسفر _ پتاسیم به صورت یک محلول رقیق استفاده گردد.

گل های اردکیده به دلیل تنوع بالا شرایط نگهداری متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند در این مطلب سعی گردید شرایط عمومی که شامل حال اکثر انواع این گل می باشد را ذکر کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }