والیدن آسیب زا چه ویژگی هایی دارند؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

والدین آسیب زا

بسیاری از والدین هستند که هنوز مرز بین کنترل کردن و بی خیالی را پیدا نکرده اند و در شیوه تربیت فرزند خود مرتکب اشتباهاتی می شوند. اینکه بیش از حد فرزند خود را کنترل کنیم یا بیش از حد بی خیال باشیم می تواند ما را جزء والدین آسیب زا کند.

به خاطر بسپارید که تعداد زیادی از دزدان و قاتلین این دنیا والدین آسیب زا داشته اند و اگر شما در گذشته این افراد کنکاش کنید، حتماً متوجه اشتباهات تربیتی از سوی والدین آنها می شوید.

والدین آسیب زاتوجه بیش از حد به یک فرزند

اگر شما جزء والدینی هستید که در منزل خود دو فرزند دارید و یکی از آنها سن کمتری نسبت به دیگری دارد باید حواستان را نسبت به رفتار خود با فرزندانتان بیشتر جمع کنید. رفتار شما اینگونه نباشد که شما به فرزند کوچکتر به دلیل اینکه نیاز بیشتری به توجه و مراقبت دارد، بیش از حد توجه کنید. این نوع رفتار سبب می شود فرزند بزرگتر احساس دیده نشدن کند و بی اهمیتی خانواده آن را آزار دهد.

حریم شخصی فرزند

والدین آسیب زا سعی دارند تمام رفتارها و کارهای زندگی فرزند خود را کنترل کنند. این والدین باید به حریم شخصی فرزند خود احترام بگذارند و زیاد وارد جزئیات زندگی او نشوند.

حتماً بخوانید: عشق شرطی؛ عشقی برای ارضا خواسته های یک فرد

مقایسه کردن

از مقایسه فرزند خود با دیگران به شدت بپرهیزید، حتی اگر هم قصد ایجاد رقابت دارید. این عمل می تواند سبب ایجاد یک اضطراب همیشگی در فرزندتان شود.

عشق شرطی

فقط برای ارضا خواسته های خود به فرزندتان عشق نورزید. بیایید همیشه آنها را دوست داشته باشید و برای دوست داشتن آنها شرطی تعیین نکنید. بعضی از والدین متأسفانه تنها زمانی فرزند خود را دوست دارند که فقط به موفقیت برسد یا کار خوبی انجام دهد.

والدین آسیب زاآنها وظیفه برآورده کردن آرزوهای شما را ندارند

والدین آسیب زا همیشه سعی دارند بچه های خود را به راهی هدایت کنند که آرزوهای شخصی و ناکامی های آنها برآورده شود. سعی نداشته باشید مستقیم یا غیرمستقیم بچه خود را مجبور به برآورده کردن خواسته ها و آرزوهای نرسیده خود کنید.

در مشکلات کنار آنها باشید

هیچ وقت فرزند خود را در مشکلات تنها نگذارید. در کنار آنها باشید و به آنها یاد بدهید که چگونه با مشکلات مواجه شوند.

فرزند خودخواه

اینکه شما همیشه حق را به فرزندتان نمی دهد به این معنی نیست که شما جزء والدین آسیب زا هستید. بچه ها باید متوجه اشتباهات خود شوند و آنها را اصلاح کنند. والدینی که همیشه حق را به فرزند خود می دهند باید خود را در آینده آماده دیدن یک فرزند خودخواه کنند. یادتان نرود که پدر و مادر وظیفه دارند فرزند خود را متوجه موارد درست و غلط کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }