افرادی که قبل از حرف زدن فکر می کنند هوش هیجانی بالایی دارندزمان مطالعه : ۲ دقیقه

هوش هیجانی

بیاییم مطلب را از جایی شروع کنیم که شما بعضی اوقات از حرف زدن خود پشیمان می شوید. منظورمان این است که شما بعضی مواقع هنگام ارتباط با دیگران حرف هایی می زنید که بعداً وقتی به آنها فکر می کنید پشیمان می شوید و به خود می گویید: ای کاش اون موقع این حرف رو نمی زدم.

اصلاً هوش هیجانی چیست؟

هوش هیجانی یعنی کنترل احساسات.

هوش هیجانی یعنی داشتن واکنش مناسب در هر زمان و مکان.

زمان به عقب برنمی گردد

همه ی ما می دانیم که زمان به عقب برنمی گردد و اگر ما کار اشتباهی انجام دادیم فقط پشیمانی آن برایمان می ماند.

افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند معمولاً با نقاط ضعف خود سبب آزار و اذیت خود و دیگران می شوند. این جریان همیشه در مواقعی پیش می آید که افراد بدون فکر کردن هر چیزی را به زبان می آورند.

حتماً بخوانید: هوش هیجانی (EQ)؛ بنای اصلی ارتباطات و واکنش های ما
مثال

شما فکر کنید همسرتان یک کار زیبایی انجام داده است. حال شما می خواهید از او بابت کاری که کرده است تشکر کنید، اما ناگهان به یاد می آورید که همسرتان چند وقت پیش یک کار اشتباه انجام داده است که سبب ناراحتی شما شده است.

در این زمان اگر هوش هیجانی پایینی داشته باشید کار خوب همسرتان را با کار اشتباهی که انجام داده است مقایسه می کنید و از او تشکر نمی کنید. یا شما اول کار اشتباه او را به زبان می آورید و بعد از کار خوب او تشکر می کند.

اما اگر شما هوش هیجانی بالایی داشته باشید قبل زدن هر حرفی از خود سؤال هایی می پرسید. آیا لازم است من این حرف را بزنم؟، آیا الان زدن این حرف درست است؟ و آیا اصلاً ضرورتی دارد که من این حرف را بزنم؟

طبیعتاً شما حرفی نمی زنید که کار اشتباه همسرتان یادآوری شود و هر چیز خوبی که شما می خواهید با تشکر بدست آورید از بین برود. پس یادآوری کار اشتباه همسر خود را به زمان دیگری موکول می کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }