از علائم نامتعادل بودن هورمون های بدن اضافه وزن در خانم ها استزمان مطالعه : ۳ دقیقه

علائم نامتعادل بودن هورمون های بدن

اینکه شما قبل و بعد از دوران قاعدگی شاهد ترشح نامتوازن هورمون ها در بدن خود باشید کاملاً طبیعی است. اما اگر ترشح نامتوازن هورمون ها خارج این دوره اتفاق بیفتد مطمئناً اثرات منفی را روی اندام و عملکرد سلول های بدنتان مشاهده می کنید. به نوعی می شود گفت اگر ترشح هورمون ها نامتعادل شود در روند طبیعی زندگی شما اختلال ایجاد می شود.

علائم نامتعادل بودن هورمون های بدنخواب

دیدید بعضی اوقات به دلیل مکرر بیدار شدن از خوب و یا گرگرفتگی و تعریق شبانه از کیفیت خواب شبانه ما کاسته می شود. از  دلایل این اتفاق می توان به نامتعادل بودن هورمون های پروژسترون و استروژن در بدن اشاره کرد.

زمانی که هورمون پروژسترون از تخمدان آزاد می شود به شما کمک می کند تا به خواب بروید. حال اگر این هورمون به اندازه کافی در بدن ترشح نشود، خواب برای شما کمی دشوار می شود.

هورمون استروژن هم همانند پروژسترون است. اگر میزان ترشح آن در بدن کم شود فرد هنگام شب به دلیل تعریق شبانه و گرگرفتگی نمی تواند خواب باکیفیتی را تجربه کند.

حتماً بخوانید: علل کم شدن میزان خونریزی پریود چیست؟

پریود نامنظم

معمولاً دوره های پریود بین ۲۱ الی ۳۵ روز است. اگر شما فردی هستید که در یک دوره دو بار پریود می شوید یا اصلاً پریودی را تجربه نمی کنید، این امکان را بدهید که در بدن شما میزان تولید هورمون های استروژن و پروژسترون خیلی کم یا زیاد است.

حتماً بخوانید: عدم تعادل هورمون های بدن چه بلایی سر خانم ها می آورد؟

مشکلات گوارشی

زمانی که تعادلی در میزان ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون نباشد مشکلات گوارشی بانوان را اذیت خواهد کرد. معمولاً علت اسهال، نفخ، تهوع و معده درد دوران پریود را این مسئله می دانند. پس اگر تغییراتی در هضم غذای خود احساس کردید حتماً به تعادل هورمون های بدن خود توجه داشته باشید.

حتماً بخوانید: علائم و نشانه های سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

اضافه وزن

کاهش هورمون استروژن می تواند روی هورمون لپتین که وظیفه تنظیم مصرف غذایی را برعهده دارد اثر بگذارد. جالب تر این است که کاهش این هورمون سبب می شود میل زیادی به خوردن غذا پیدا کنید.

خشکی واژن

زمانی که سطح ترشح پروژسترون در بدن کاهش می یابد واژن رطوبت خود را از دست می دهد و فرد دچار خشکی واژن می شود. البته این جریان در بعضی مواقع در بدن خانم ها طبیعی است.

علائم نامتعادل بودن هورمون های بدنجوش و آکنه

بسیاری از خانم ها قبل و در زمان پریود شاهد به وجود آمدن تعداد اندکی جوش و آکنه روی صورت خود هستند. این اتفاق کاملاً طبیعی است، اما اگر خارج از این دوران آکنه هایی روی صورت شما وجود داشته باشد باید احتمال این را بدهید که ترشح هورمون مردانه آندروژن در بدن شما افزایش پیدا کرده است. افزایش این هورمون می تواند روی سلول های پوست و فولیکول های مو شما اثر بگذارد و شما را دچار آکنه و جوش کند.

سردرد

کاهش ترشح هورمون استروژن می تواند سبب سردرد در خانم ها شود. معمولاً این اتفاق قبل و بعد از دوران قاعدگی خانم ها اتفاق می افتد. البته توجه داشته باشید که سردرد دلایل متعددی دارد و فقط نامتعادل بودن سطح هورمون های نمی تواند دلیل آن باشد.

احساس خستگی

معمولاً اگر غده تیروئید شما درست کار نکند و سطح ترشح هورمون پروژسترون در بدن شما زیاد باشد در اکثر مواقع احساس خستگی و بی حوصلگی می کنید. بهتر است در صورت احساس خستگی مداوم یک آزمایش تیروئید بدهید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }