عدم تعادل هورمون های بدن چه بلایی سر خانم ها می آورد؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

علائم عدم تعادل هورمون های بدن

اینکه در زمان هایی خاص مثل دوران پریودی در میزان ترشح هورمون های شما تغییراتی ایجاد می شود، کاملاً طبیعی است؛ اما در زمان های طبیعی زندگی ممکن است شما به دلیل بعضی از بیماری ها و مصرف داروهایی سبب نامتعادل شدن هورمون های بدن خود شوید و در زندگی خود اختلال ایجاد کنید.

آیا علائم عدم تعادل هورمون های بدن را می دانید؟

علائم عدم تعادل هورمون های بدننداشتن خواب باکیفیت

یکی از علائم عدم تعادل هورمون های بدن می تواند، نداشتن خواب باکیفیت هنگام شب باشد. اگر شب ها خواب عمیقی را تجربه نمی کنید و مدام از خواب بیدار می شوید، امکان دارد هورمون های شما متعادل نباشد.

  1. هورمون پروژسترون زمانی که از تخمدان خارج می شود به شما کمک می کند تا خواب بهتری را تجربه کنید. حال اگر میزان این هورمون در بدن شما کمتر از حد معمول باشد در هنگام شب خواب خوبی را تجربه نمی کنید.
  2. هورمون استروژن هم همانند هورمون پروژسترون، اگر در بدن کم ترشح شود، هنگام شب احساس گرگرفتگی و تعریق شبانه خواب را از شما می گیرد.

احساس سردرد

کمبود استروژن در بدن خانم ها می تواند سبب سردرد شود. حتماً احساس سردرد در دوران قبل و بعد از پریود شما را آزار می دهد.

حتماً بخوانید: IUD چیست و چه مزایا و معایبی برای خانم ها دارد؟

پریود نامنظم

سیکل پرویود بین ۲۱ الی ۳۵ روز است. اگر شما در این دوره دو بار پریود می شوید یا بعضاً پریودی را تجربه نمی کنید، امکان دارد بدنتان مقدار کم یا زیاد هورمون پروژسترون و استروژن تولید می کند.

توجه

البته اگر شما در دهه ۴۰ یا ۵۰ زندگی خود هستید، امکان دارد به دوران یائسگی خود نزدیک شده اید. آیا علائم یائسگی را می دانید؟

شاید هم شما به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک دچار شده اید.

حتماً بخوانید: تخمدان پلی کیستیک؛ بیماری که بسیاری از خانم ها با آن دست و پنجه نرم می کنند

جوش و آکنه صورت

پزشکان معتقد هستند هورمون مردانه آندروژن که هم در مردان و زنان هست، سبب به وجود آمدن جوش و آکنه بر روی پوست می شود. در واقع افزایش هورمون آندروژن می تواند سبب افزایش غدد چربی شود و روی سلول های پوست و فولیکول های موی شما اثر بگذارد.

البته توجه داشته باشید زدن جوش قبل از شروع دوران پریودی یا در زمان آن طبیعی است.

علائم عدم تعادل هورمون های بدنافزایش وزن

زمانی که سطح هورمون استروژن در بدن شما کم می شود شما میل زیادی به غذا خوردن پیدا می کنید و دوست دارید در طی روز مواد غذایی بیشتری بخورید. همچنین کاهش این هورمون می تواند روی هورمون لپتین که وظیفه تنظیم مصرف مواد غذایی را بر عهده دارد، تأثیر بگذارد.

حتماً بخوانید: چرا خانم های بارداری بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قارچی واژن هستند؟

خشکی واژن

ترشح هورمون پروژسترون کمک می کند تا واژن شما مرطوب بماند. حال اگر سطح آن در بدن کم شود، شما احساس خشکی مداوم در واژن خود می کنید. البته که اندام تناسلی خود گاهی خشک می شوند و این موضوع کاملاً طبیعی است.

حتماً بخوانید: دمنوش هل، دارچین، زنجبیل، جنسینگ برای رفع خستگی نوشیدنی خوبی هستند

احساس خستگی

از علائم عدم تعادل در هورمون های بدن می توان به احساس خستگی و خواب آلودگی اشاره کرد. اگر بدن شما بیش از حد پروژسترون ترشح کند، احساس خستگی و خواب آلودگی شما را آزار خواهد داد. البته اگر غده تیروئید شما به درستی کار نکند و هورمون کمی ترشح کند، مطمئناً در سطح انرژی شما تأثیر می گذارد.

مشکلات گوارشی

متوجه شده اید که در دوران پریودی دچار اسهال، نفخ، تهوع، درد معده و … می شوید. این موضوع به دلیل میزان نبودن هورمون ها در بدن اتفاق می افتد و شما شاهد تغییراتی در هضم غذای خود می شوید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }