هنگام شستشوی واژن (vagina) دچار این اشتباهات رایج نشویدزمان مطالعه : ۳ دقیقه

اشتباهات رایج در شستشوی واژن

همانطور که می دانید بیماری های عفونی و قارچی یکی از شایع ترین بیماری ها در بین خانم ها است. بروز این نوع بیماری به دلیل نداشتن بهداشت ناحیه تناسلی و عدم آگاهی خانم ها از شستشوی صحیح واژن اتفاق می افتد.

شستشوی مکرر

عده ای فکر می کنند با شستشوی مکرر ناحیه تناسلی دیگر دچار مشکلی نمی شوند و از بیماری ها در امان می مانند. اما باید بگوییم شستشوی مکرر واژن می تواند سبب تغییر PH و بروز اختلال در اکوسیستم ناحیه شود.

توجه داشته باشید که ناحیه تناسلی تنها دو بار در شبانه روز احتیاج به شستشو دارد. یک بار صبح و یک بار شب می تواند برای نظافت ناحیه تناسلی کافی باشد.

استفاده از دستکش

از اشتباهات رایج در شستشوی واژن می توان به استفاده از دستکش اشاره کرد. دستکش های یکبار مصرف بافت مناسبی برای ناحیه تناسلی ندارد و اگر هم از دستکش های دیگر استفاده می کند، استفاده مکرر سبب آلوده شدن آن ها می شود و می تواند منبع آلودگی خوبی برای واژن باشد.

بهتر است هنگام شستشوی واژن پوست دست با ناحیه تناسلی در تماس باشد.

استفاده نادرست از دستمال توالت

حتماً هنگام خشک کردن دستمال را از جلو به سمت عقب بکشید، زیرا در غیر اینصورت احتمال انتقال میکروب از ناحیه مقعد به ناحیه تناسلی افزایش پیدا می کند و می تواند عامل خوبی برای بروز عفونت و التهاب مثانه باشد.

استفاده از صابون و شامپو بدن

شامپو بدن و صابون حاوی رنگ و اسانس هستند و از سوی دیگر سبب اختلال در PH ناحیه تناسلی و فلور واژینال می شوند. پس به هیچ عنوان از این نوع شوینده ها برای شستشوی ناحیه تناسلی خود استفاده نکنید.

اشتباهات رایج در شستشوی واژندوش واژینال

توجه داشته باشید که واژن توانایی ضدعفونی کردن خود را دارد و نیازی نیست شما داخل آن را شستشو دهید. پس دوش واژینال اصلاً کار صحیحی نمی باشد و بهتر است بدانید که سبب از بین رفتن فلور واژن و سوزش ناحیه تناسلی می شود.

استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی و تامپون

حساسیت و بهداشت واژن در دوران قاعدگی چندین برابر می شود و خانم ها باید در این دوران اهمیت بیشتری به نظافت ناحیه تناسلی خود بدهند. توجه داشته باشید که رطوبت بالا و سایش توسط نوار بهداشتی می تواند سبب سوزش و خارش شود، پس بهتر است شما در مدت ۳ الی ۴ ساعت استفاده اقدام به تعویض این نوع محصولات بهداشتی کنید.

شستشوی واژن بعد از رابطه جنسی

حتماً بعد از رابطه جنسی دفع ادرار داشته باشید و ناحیه تناسلی خود را به خوبی شستشو دهید و خشک کنید. توجه داشته باشید که برای پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری حتماً بعد از رابطه جنسی آب بنوشید.

اسپری خوشبو کننده

بعضی از خانم ها برای از بین بردن بوی ناخوشایند ناحیه تناسلی از اسپری های خوشبو کننده استفاده می کنند. توجه داشته باشید که استفاده مکرر از این محصول می تواند بافت واژن را تحریک و سبب سوزش و آلرژی در واژن شود.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }