چکاپ های زنانه شامل چه مواردی می شوند و چه اهمیتی دارند؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

چکاپ های زنانه

معمولاً چکاپ های زنانه از سنین ۲۰ سالگی شروع می شود و اکثر خانم هایی که به سلامت بدن خود اهمیت می دهند هر ساله این آزمایشات را انجام می دهند. ما در این جامعه خانم های زیادی را داریم که طی سال به بیماری هایی چون سرطان دهانه رحم، زگیل تناسلی، سرطان سینه و … دچار می شوند. اکثر این بیماری ها با چکاب های زنانه که در طی یک دوره مشخص انجام می شود، قابل پیشگیری و درمان هستند.

چکاپ های زنانهچکاپ برای تشخیص سرطان جنسی

  1. آزمایش HPV

این چکاپ زنانه شما را از هرگونه تغییر سلولی که منجر به سرطان می شود آگاه می کند. این آزمایش جزء آزمایشاتی است که شما باید حتماً بعد از سن ۳۰ سالگی هر ۵ سال یکبار انجام دهید. البته شما برای پیشگیری از این بیماری باید واکسن گارداسیل را زده باشید.

  1. تست پاپ اسمیر

پس از ازدواج و شروع رابطه جنسی خانم ها باید تست پاپ اسمیر را هر دو سال یکبار انجام دهند. این آزمایش برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم انجام می شود. اگر از ۳۰ سالگی به بعد نتیجه سه بار پشت سرهم آزمایش طبیعی بود، می توانید هر سه سال یکبار آن را تکرار کنید. به این موضوع هم توجه کنید که اگر شما بعد از ۳۰ سالگی این آزمایش را همراه با آزمایش HPV انجام دادید، می توانید تست پاپ اسمیر را هر ۵ سال یکبار انجام دهید.

حتماً بخوانید: تست پاپ اسمیر چه اهمیتی دارد و خانم ها باید از چه سنی این آزمایش را بدهند؟

سنجش تراکم استخوان

یکی از آزمایشات مهمی که باید بانوان آن را انجام دهند، سنجش تراکم استخوان است. زمانی که کلسیم مورد نیاز در بدن خانم ها کاهش پیدا کند، احتمال پوکی استخوان و شکستگی های وخیم طولانی مدت بالا می رود.

کولونوسکوپی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که بیشتر خانم های بالای ۵۰ سال را درگیر خود می کند، مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ است. چکاپ زنانه کولونوسکوپی برای خانم های بالای ۵۰ سال و خانم های جوانی که خطر بروز این بیماری در خانواده آن ها بالا است بسیار اهمیت دارد.

چکاپ های زنانهچکاپ برای تشخیص سرطان سینه

  1. معاینه توسط خود و پزشک

سرطان سینه علائم زیادی دارد و افراد بیمار معمولاً با مشاهده این علائم متوجه بیماری خود می شوند. سرطان سینه معمولاً خانم هایی که در دهه ی ۴۰ تا ۵۰ زندگی خود هستند را درگیر خود می کند.

از سن ۲۰ سالگی باید خانم ها هر ماه سینه های خود در منزل توسط انگشتان دست خود معاینه کنند و در صورت مشاهده عوامل غیرطبیعی باید حتماً به پزشک مراجعه کنند.

خانم های که در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی هستند، باید هر ۱ الی ۳ سال یکبار سینه هایشان توسط پزشک معاینه شود. خانم های بالای ۴۰ سال هم باید این معاینه را هر سال انجام دهند.

ماموگرافی

از چکاپ های زنانه که باید خانم ها بعد از سن ۴۰ سالگی انجام دهند، ماموگرافی است. توصیه می شود این چکاپ در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی، سالی یکبار و در سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی، سالی دو بار و از سنین ۷۵ به بعد هم باید با مشورت پزشک این آزمایش را انجام دهند. این آزمایش پزشکان را در تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک زیادی می کند.

حتماً بخوانید: از علائم اولیه سرطان سینه تا علائم شدیدتر آن برایتان گفته ایم

آزمایش برای ویتامین های بدن

سعی کنید در یک دوره مشخص میزان ویتامین های بدن خود را توسط پزشک معاینه کنید و در صورت کمبود برخی از ویتامین ها حتماً برای درمان آن اقدام کنید.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }