دلایل اختلال در تخمک گذاری چیست؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

دلایل اختلال در تخمک گذاری

یک زن تا زمانی که به بلوغ نرسیده است، تخمک های آن به هیچ عنوان بالغ نمی شود، زیرا هیچ هورمونی وجود ندارد که تخمک های فعال شده که هر چند روز از وضعیت خاموش به وضعیت فعال تغییر حالت می دهند را بالغ کند. حال زمانی که زن به بلوغ می رسد هورمون های ترشح شده در بدن آن امکان بالغ شدن تخمک ها را می دهند. از زمانی که فرآیند بلوغ آغاز شد دیگر تا زمان یائسگی فرد هیچ راه برگشتی وجود ندارد. اگر تخمک ها موفق شدند آزاد شوند که فرآیند تخمک گذاری اتفاق می افتد، اگر هم آزاد نشوند، آن ها می میرند و فرد دچار اختلال در تخمک گذاری می شود.

دلایل اختلال در تخمک گذاریتیروئید

تیروئید پرکار یا کم کار خود می تواند دلیل خوبی برای ایجاد مشکل در تخمک گذاری باشد. معمولاً درمان مناسب اختلالات تیروئید می تواند تخمک گذاری را به حالت اولیه برگرداند.

رشد تخمدان غیرطبیعی

متأسفانه برخی از زنان با تخمدان هایی به دنیا می آیند که توانایی تخمک گذاری را ندارند. خانم هایی که به این عارضه دچار می شوند به بلوغ نمی رسند و معمولاً دوره عادت ماهانه را تجربه نمی کنند.

حتماً بخوانید: به چند سؤال شایع در مورد یائسگی در زنان پاسخ داده ایم

پیری زودرس تخمدان ها

زمانی که تعداد تخمک های باقی مانده در تخمدان به سطح بحرانی نزدیک شود، خانم ها عادت ماهانه نامنظم را در زندگی خود تجربه می کنند. این جریان معمولاً در آخرین دوره باروری خانم ها یعنی ۱۰ سال قبل از یائسگی اتفاق می افتد. این دست از خانم ها شانس کمتری برای یک بارداری موفق دارند و معمولاً برای درمان ناباروری مشکل خود داروهای باروری بیشتری را مصرف می کنند.

دلایل اختلال در تخمک گذاریاسترس و اضطراب

شاید برایتان جالب باشد که آماده شدن برای یک امتحان مهم، ورزش کردن، کاهش وزن و … می تواند سبب توقف تخمک گذاری در خانم ها شود. البته در بسیار از مواقع این دست از مشکلات با از بین رفتن شرایط استرس زا از بین می رود و فرد مورد نظر می تواند تخمک گذاری موفقی داشته باشد.

حتماً بخوانید: عدم تعادل هورمون های بدن چه بلایی سر خانم ها می آورد؟

ترشح پرولاکتین

برای اینکه بدن خانم ها برای تولید شیر نوزاد بعد از بارداری آماده شود، هورمون پرولاکتین در طول بارداری و بعد از بارداری از غده هیپوفیز ترشح می شود. حال اگر زمانی که زن باردار نباشد و این هورمون بیش از حد از غده هیپوفیز ترشح شود از پستان آن زن شیر ترشح می شود. ترشح شیر و قطع شدن دوره ها می تواند دلیل اختلال در تخمک گذاری باشد.

حتماً بخوانید: تخمدان پلی کیستیک؛ بیماری که بسیاری از خانم ها با آن دست و پنجه نرم می کنند

سندرم پلی کیستیک

از دیگر دلایل اختلال در تخمک گذاری که در بین خانم ها شایع است، می توان به سندرم پلی کیستیک اشاره کرد. معمولاً خانم هایی که به این مشکل دچار شده اند، عادت ماهانه نامنظم را در زندگی خود تجربه می کنند. این جریان به این دلیل اتفاق می افتد که تخمدان آنها هورمون آندرژون یا هورمون مردانه بیش از حد تولید می کند. معمولاً این خانم ها اغلب اضافه وزن دارند و زدن آکنه، ناباروری و عادات نامنظم را در زندگی خود تجربه می کنند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }