استرس، پول زیاد و بی حوصلگی دلیل اعتیاد نوجوانان به سیگار و الکل استزمان مطالعه : ۲ دقیقه

روبروی دانشگاه ها، روبروی مدارس و حتی در مراکز ورزشی می بینیم که نوجوانان به مواد مخدری چون سیگار اعتیاد پیدا کرده اند. طبیعی است که یکی از مهمترین دغدغه ها و نگرانی های والدین این باشد که فرزند آنها گرایشی به مصرف الکل و مواد مخدر پیدا نکرده باشد.

خب اینجا یک سؤال پیش می آید و آن این است که چطور می شود جلوی فرزند خود را بگیریم که سراغ مصرف مواد مخدر و الکل نرود؟ ما برای پاسخ به این سؤال به سراغ مطالعات مرکز ملی اعتیاد و سوء مصرف مواد آمریکا رفته ایم و قصد داریم در این مطلب نتیجه این مطالعات را به طور خلاصه به شما بگوییم.

چه عاملی جوانان را سوق به مصرف مواد مخدر می دهد؟

دکتر ژوزف کالیفانو بنیانگذار مرکز ملی اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر طی مطالعاتی که انجام داده بود، می خواست متوجه شود که چه عواملی می تواند جوانان را به سوی مصرف مواد مخدر سوق دهد. مثلاً محیط نامناسب زندگی، مشکلات خانوادگی، آموزش اشتباه و … .

برای پاسخ به این سؤال یک تیم پژوهشی قوی از ایالت های مختلف آمریکا تشکیل داد و شروع به یک مطالعه بزرگ بر روی ۱۹۸۷ نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ سال که تجربه مصرف مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی را داشته اند، کرد.

شیوه انجام کار

این تیم پژوهشی در ابتدا از نوجوانان مورد نظر دعوت به یک مصاحبه می کرد. نوجوانی که شرکت در مصاحبه را می پذیرفت تیم پژوهشی از آن یک مجموعه مصاحبه و آزمون های نیمه ساختار یافته در مورد رفتارها، هیجانات و ارتباطات اجتماعی سوق دهنده به مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی تهیه می کرد. به طور مثال در این مصاحبه از تجربه اول آنها هنگام مصرف، چه چیزی باعث شده آنها به سمت مصرف بروند، حس و حال قبل از مصرف و …. آنها پرسش هایی میشد.

سه عامل اصلی اعتیاد نوجوان به مواد مخدر و الکل

استرس

اولین دلیل اعتیاد نوجوانان به سیگار و الکل استرس بالا به خصوص استرس تحصیلی بوده است. در واقع نوجوانان برای فرار از فشار روانی و استرس پناه می بردند به مصرف مواد مخدر که شاید کمی از فشار روانی آنها کاسته شود.

بی حوصلگی

یکی از عوامل دیگر هم بی حوصلگی نوجوانان بوده است. در این مطالعه متوجه شدند که بی حوصلگی مداوم، احساس خستگی، حال نداشتن و … می تواند نوجوانان را به سوی مصرف سوق دهد.

پول زیاد

یک نکته جالب در این مطالعه این بود که نوجوانانی که پول زیادی از والدین خود می گرفتند و زیاد مشکل مالی نداشتند بیشتر گرایش به مصرف مواد مخدر و الکل داشته اند.

حتماً بخوانید: ماری جوانا چه اثرات منفی برای بدن ما دارد؟
جمع بندی

در این مطالعه متوجه شدند که این سه عامل زمانی که کنار هم قرار بگیرند، می توانند ریسک مصرف مواد مخدر و الکل را تا چهار برابر بیشتر کند. پس والدین عزیزی که نگران فرزند خود هستید، مطمئن باشید همه چیز از همان چهار دیواری که شما و فرزندتان در آن زندگی می کند شروع می شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }