با انواع آمپول های ضدبارداری (پروژسترونی و ترکیبی) آشنا شویدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

این روزها روش های متفاوتی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. آی یو دی، قرص های ضدبارداری، کاندوم و … همه این ها روش هایی هستند که هر فرد می تواند برای پیشگیری از بارداری استفاده کند. یکی از روش های پیشگیری می تواند استفاده از آمپول های ضدبارداری باشد. البته این روش پیشگیری از بارداری عوارضی چون سردرد، درد پستان ها، تغییر خلق و خوی، لکه بینی، افزایش وزن و از همه مهتر تأخیر در بازگشت روند باروری دارد که حدوداً ۹ ماه بعد از آخرین تزریق، فرد می تواند اقدام به بارداری کند.

آمپول های پروژسترونی

یکی از روش های سالم و مطمئن که حتی مادران شیرده هم می توانند از آن استفاده کنند، آمپول های پروژسترونی است. این روش پیشگیری که برگشت پذیر است معمولاً اولین تزریق آن در ۵ روز اول قاعدگی انجام می شود.

اشاره کردیم که مادران شیرده هم می توانند از این روش پیشگیری استفاده کنند. فقط توجه داشته باشید در مادرانی که زایمان کرده اند در صورت شیردهی می توانند شش هفته بعد از زایمان و در صورت شیر ندادن، می توانند ۳ هفته بعد از زایمان تزریق کنند.

آمپول های پروژسترونی دو نوع دارند:

  1. نوع اول این آمپول ها DMPA است که هر ۳ ماه یکبار تزریق می شود.
  2. نوع دوم آنها NET_EN است که هر دو ماه یکبار تزریق می شود و فرد مورد نظر باید برای اثر بخشی کامل این فواصل زمانی را کاملاً رعایت کند.
حتماً بخوانید: قرص روکین؛ یک روش خوب برای پیشگری از بارداری، ولی با عوارض زیاد

آمپول های ترکیبی

یکی دیگر از انواع آمپول های ضدبارداری، آمپول های ترکیبی است که با نام های سیکلوفم، لونل و سیکلوپروورا در بازار عرضه می شود. عملکرد این نوع آمپول ها مهار کردن تخمک گذاری است.

بهتر است بدانید که فواصل تزریق این آمپول ها ماهی یک بار است و اثربخشی آنها زیاد است.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }