چرا زنان بیش از مردان دچار افسردگی می شوند؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

همانطور که می دانید زنان و مردان از نظر بیولوژیکی تفاوت های شایانی نسبت به یکدیگر دارند. همچنین شیوه فرزند پروری یک دختر با یک پسر کاملاً متفاوت است. مثلاً نگاهی که جامعه و خانواده نسبت به دخترها و پسرها دارد کاملاً متفاوت است و هر کدام در زندگی خود شرایط متفاوتی را تجربه کرده اند.

اما سؤال اینجاست که چرا زنان بیش تر از مردان دچار افسردگی می شوند؟

نشخوار ذهنی

نشخوار ذهنی یعنی اینکه ما در مورد مسائل اضطراب زا و پریشان ساز زیاد فکر می کنیم و سعی در تجزیه و تحلیل آنها داریم. به طور مثال فکر کردن در مورد تجربه ها و شکست های زندگی، موقعیت های استرس زا، مشکلات روزمره و … می تواند یک نشخوار فکری باشد.

جالب است بدانید که خانم ها بیشتر از آقایان دچار نشخوار ذهنی می شوند.

تفاوت های اجتماعی

طبیعتاً زنان و مردان با شکل کاملاً متفاوتی روند اجتماعی شدن را طی می کنند. خود این مورد می تواند یکی از دلایل افسردگی زنان باشد. می بینیم که در بسیاری از جوامع پسران سلطه گر و مستقل پرورش داده می شوند، اما دختران حمایتگر و عاطفی پرورش داده می شوند.

هورمون ها

یکی از دلایل اینکه زنان بیشتر از مردان دچار افسردگی می شوند، تفاوت های هورمونی است. همانطور که می دانید خانم ها در سنین ۲۵ تا ۴۵ سالگی در سنین باروری هستند، پس نقش هورمون ها در این دوران بسیار اهمیت پیدا می کند. هورمون های پروژسترون و استروئیدی استروژن جزء هورمون های مهم در بدن خانم ها هستند که برای رشد اندام ها و قاعدگی منظم در سال های باروری لازم هستند.

حتماً بخوانید: علائم افسردگی بعد از زایمان چیست و چه مواردی علائم آن را تشدید می بخشد؟

اتفاق های تنش زا

معمولاً خانم ها در طول زندگی خود بیش از آقایان اتفاق های تنش زا مثل آزار جنسی، خشونت خانوادگی، دزدی و … تجربه می کنند. همچنین اگر توجه کرده باشید بانوان به دلیل احساسات عاطفی و همدلی بالای خود از مرگ عزیزانشان بیشتر از آقایان آزرده می شوند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }