خوردن چه نوع مواد غذایی در دوران شیردهی ممنوع است؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

ممنوعات دوران شیردهی

اکثر مادران فکر می کنند بعد از دوران بارداری دیگر هیچ محدودیتی در مصرف مواد غذایی ندارند و آنها می توانند به راحتی هر نوع مواد غذایی را بدون هیچ محدودیتی مصرف کنند. اما متأسفانه یا خوشبختانه مادران در دوران شیردهی هم باید محدودیت هایی را بر زندگی خود اعمال کنند.

مرکبات

اکثر مادران برای تأمین ویتامین C بدن خود بعد از زایمان به خوردن مرکبات شروع می کنند. باید بگوییم مرکبات باعث بروز دانه های قرمز رنگ بر روی پوست کودک می شود و او را بی قرار می کند. بهتر است مادران برای تأمین ویتامین C مورد نیاز بدن خود در این دوران از سایر میوه جات مثل انبه استفاده کنند.

دمنوش های گیاهی

از ممنوعات دوران بارداری می توان به دمنوش های گیاهی اشاره کرد. بعضی دمونش های مثل نعناع یا گل گاوزبان می توانند سبب ایجاد حالت تهوع و استفراغ در مادر شوند. اگر هم این نوع ترکیبات وارد شیر مادر شود، می تواند عوارض مشابهی ایجاد کند.

ممنوعات دوران شیردهیسبزیجات

بعضی از سبزیجات مثل گل کلم و یا کلم بروکلی نفاخ هستند و سبب دردهای کولیکی و بی قراری کودک می شوند. مادران باید در دوران بارداری این نوع سبزیجات را از سبد غذایی خود حذف کنند و یا اگر قصد مصرف دارند باید این سبزیجات را به صورت بخارپز میل کنند.

کافئین

خوردن شکلات، قهوه، نوشابه، چای و … می تواند برای هر خانمی بعد از زایمان دلنشین باشد. اما متأسفانه مواد غذایی کافئین دار باعث بروز کم خوابی، بی اشتهایی و تحریک پذیری در کودک می شود و مادران باید در دوران شیردهی از مصرف بی رویه این نوع نوشیدنی ها اجتناب کنند.

حتماً بخوانید: مشکلات رایج زنان بعد از زایمان چیست؟

مواد غذایی حساسیت زا

بعضی از مواد غذایی مثل بادام زمینی، گندم، ذرت، تخم مرغ، شیرگاو، سویا و … جزء مواد غذایی حساسیت زا هستند. پس برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک در کودک باید حتماً در رژیم غذایی خود حواسمان به چنین مواد غذایی باشد.

ادویه

از ممنوعات دوران شیردهی می تواند به غذاهای ادویه دار اشاره کرد. بهتر است بدانید غذاهای ادویه دار می تواند سبب ایجاد تغییر در طعم شیر مادر شود و کودک بابت این موضوع بی قراری کند. بهتر است در این دوران مصرف ادویه هنگام طبخ غذا کاهش دهیم.

ممنوعات دوران شیردهیآلو

بعضی از میوه های مثل آلو خاصیت ملینی دارند و مانع از جذب حداکثری مواد غذایی و ویتامین ها در روده مادر می شوند. بهتر است در دوران شیردهی مادران کمتر از نوع میوه ها مصرف کنند.

سیر و پیاز

سیر می تواند در تولید شیر بسیار مؤثر واقع شود. اما باید توجه داشته باشید که مصرف سیر و پیاز برای خانم هایی مجاز است که کودک آنها از شیر خوردن امتناع نکنند. در واقع سر و پیاز هم همانند ادویه جات می تواند سبب تغییر در طعم شیر مادر شود.

حتماً بخوانید: قاعدگی بعد از زایمان به چه شکل اتفاق می افتد؟

جعفری

جعفری بر خلاف سیر سبب کاهش تولید شیر در مادر می شود. پس بهتر است در این دوران از مصرف این نوع سبزی مادران اجتناب کنند.

الکل

متأسفانه بعضی از مادران علاوه بر اینکه به فکر سلامت خود نیستند، به سلامت فرزند خود هم اهمیتی نمی دهند. حال اگر شما در دوران شیردهی به میزان حتی خیلی کم الکل مصرف کردید نباید به هیچ عنوان تا زمان پاک شدن کامل اثرات الکل از شیر به کودک خود شیر بدهند.

توجه داشته باشید که دوشیدن و دور ریختن شیر از پستان ها هیچ تأثیری بر روی افزایش سرعت پاک شدن شیر ندارد.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }