برای کنترل دیابت بارداری چنین اقداماتی لازم استزمان مطالعه : ۲ دقیقه

کنترل دیابت بارداری

به طور خلاصه به دیابتی که در سه ماهه دوم و سوم بارداری تشخیص داده شود و قبل از بارداری مشخص نبوده است، دیابت بارداری می گویند. همانطور که می دانید دیابت بارداری اغلب بدون علائم است به همین دلیل تمام مادرها باید بین هفته های ۲۴ الی ۲۸ بارداری قند خون خود را اندازه گیری کنند.

متأسفانه دیابت بارداری ریسک ابتلا به پره اکلامپسی، زایمان زودرس، مرگ و سقط جنین، بیماری های عفونی، ناهنجاری های مادرزادی و … بالا می برد. پس در صورت ابتلا به این نوع دیابت مادر باید آن را کنترل کند.

سرماخوردگی و عفونت

اگر به دیابت بارداری مبتلا هستید حتماً در صورت ابتلا به عفونت ادراری و سرماخوردگی به پزشک خود مراجعه کنید و حتماً او را در جریان بگذارید.

کنترل قند خون

شما باید در روز با یک دستگاه کنترل قند خانگی چهار نوبت ( ناشتا و دو ساعت بعد از هر وعده غذایی) قند خون خود را اندازه گیری کنید.

حرکات جنین

از هفته ۲۸ بارداری به بعد حرکات جنین شما بسیار اهمیت پیدا می کند. پس در صورتی که احساس کردید در حرکات جنین تغییری ایجاد شده فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

کنترل دیابت بارداریعلائم افت قند خون

به علائم افت قند خود باید توجه زیادی داشته باشید. حتماً در زمان هایی که تعریق، لرز، اختلال هوشیاری و ضعف رخ می دهد قند خون خود را چک کنید.

اگر قند خون شما در این زمان ها کمتر از ۶۵ بود حتماً یک فنجان آبمیوه به همراه یک قاشق غذاخوری عسل بخورید. بعد از یک ربع دوباره قند خون خود را اندازه بگیرید و اگر زیر ۷۰ بود حتماً خود را به بیمارستان برسانید.

اکوکاردیوگرافی

حتماً در هفته ۱۸ بارداری اکوکاردیوگرافی قلب جنین انجام شود.

حتماً بخوانید: آزمایش غربالگری دیابت بارداری چگونه انجام می شود؟

مصرف اسیدفولیک

در سه ماهه اول بارداری مصرف مجاز اسید فولیک در روز ۴ میلی گرم است و بعد از این مدت باید مصرف اسید فولیک را تا پایان بارداری به ۴۰۰ میکروگرم در روز برسانید.

ورزش کردن

برای کنترل دیابت بارداری حتماً به صورت روزانه ورزش کنید. ورزش های هوازی و پیاده روی در روز به مدت نیم ساعت می تواند کمک زیادی به خانم ها در این زمینه کند.

رژیم غذایی

حتماً در این دوران با مشورت از یک کارشناس تغذیه یک رژیم غذایی مناسب داشته باشید تا علاوه بر وزن گیری جنین، قند خون شما کنترل شود.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }