اثر دانینگ-کروگر؛ هیچ وقت در قله حماقت نمانید و حتماً سقوط را تجربه کنیدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

قله حماقت (اثر دانینگ-کروگر)

تا حالا نمودار اثر دانینگ-کروگر را دیده اید. خیلی از ما حتی خود من یا خود شما یک زمانی از زندگی خود را در این نمودار گذرانده ایم. البته که امیدوارم هیچ کدام از ما در قله حماقت نمانیم و ناامید شویم.

قله حماقت چیست؟

موضوع از آن جایی شروع می شود که بعضی از افراد با دانش کمی که دارند فکر می کنند خیلی ماهر و بلد هستند و ادعا می کنند که از همه بهتر هستند. اما بعد از گذشت مدتی دانش این افراد بیشتر و عمیق تر می شود و متوجه می شوند که آنقدرها هم که فکر می کردند ماهر و بلد نیستند. در این زمان خوشبختانه افراد ناامید می شود و از قله حماقت پایین می آیند. حال بعد گذشت مدتی با کسب تجربه بیشتر و افزایش اعتماد به نفس افراد به پایداری می رسند و مسیر برای آنها روشن می شود. البته که متأسفانه خیلی از افراد در همان قله حماقت می مانند.

نمودار اثر دانینگ کروگر

طبق این نمودار همه ما در زمان ورود به یک حوزه جدید دانش و تجربه کمی داریم، اما اعتماد به نفس ما بالا است. در این نقطه ما سطح مهارت خود را بالاتر از چیزی که هست تصور می کنیم. اما بعد از مدتی متوجه می شود که هیچ چیز نمی دانیم و به دره ناامید که پایین ترین نقطه نمودار است سقوط می کنیم.

در ادامه ما سعی در یادگیری می کنیم و به دانش خود می افزاییم. پس طبیعتاً اعتماد به نفس ما هم آرام آرام بالا می رود و به سطح معلوماتی که داریم اعتماد می کنیم. در این مسیر ما به پایداری می رسیم و همچنان دست از تلاش برنمی داریم.

حتماً بخوانید: نسل Z؛ نسلی که به نت معروف است
جمع بندی

هیچ وقت، هیچ وقت و هیچ وقت خود را از تجربه اثر دانینگ کروگر مستثنی ندادید. مطمئن باشید همه شمایی که به دنبال کسب موفقیت هستید روزی به این نمودار ورود پیدا می کنید و اگر عاقل باشید، در قله حماقت نمی مانید و تن به سقوط می دهیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }