هیستروسالپنگوگرافی چیست و چگونه انجام می شود؟زمان مطالعه : ۱ دقیقه

هیستروسالپنگوگرافی

به عکس رنگی از رحم هیستروسالپنگوگرافی گفته می شود. این روش تصویربرداری برای مشاهده داخل رحم و لوله های فالوپ است. بیشتر افرادی که این تصویربرداری را انجام می دهند در باروری مشکل دارند و می خواهند علل ناباروری را بررسی کنند.

هیستروسالپنگوگرافی برای چی انجام می شود؟

این روش تصویربرداری برای بررسی اندازه و شکل داخل رحم انجام می شود. البته در بعضی از مواقع پزشکان برای مواردی که شک در بسته بودن کامل یا قسمتی از لوله فالوپ دارند از هیستروسالپنگوگرافی کمک می گیرند.

هیستروسالپنگوگرافی چگونه انجام می شود؟

در این روش تصویربرداری یک لوله نازک از دهانه رحم و واژن وارد رحم می شود و بعد ماده حاجب از طریق همین لوله نازک درون رحم تزریق می شود و پس از آن وارد لوله های رحمی می شود.

حال در این مرحله توسط دستگاه فلوروسکوپ از رحم و لوله ها به صورت سریالی تصویربرداری می شود. ماده حاجب تزریقی کمک می کند پزشکان متوجه باز و بسته بودن لوله های رحمی و شکل رحم شوند.

اگر لوله های رحمی باز باشند ماده حاجب از طریق همین لوله ها وارد حفره لگن می شود و اگر هم بسته باشند امکان دارد فشار ماده حاجب سبب باز شدن آنها شود.

در پایان هیستروسالپنگوگرافی هم لوله را از داخل رحم خارج می کنند و ماده حاجب توسط بدن جذب می شود.

بعد از هیستروسالپنگوگرافی به چه مواردی توجه کنیم؟

بعد از گرفتن عکس رنگی از رحم امکان دارد شما احساس درد و انقباض رحمی داشته باشید که در این صورت باید مسکن مصرف کنید. در بعضی از مواقع هم پزشک برای پیشگیری از عفونت رحمی برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }