فرق ژل، پماد، لوسیون و کرم در چیست؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

فرق ژل، پماد، لوسیون و کرم

تمامی افراد روی کره زمین برای مرطوب نگه داشتن پوست خود به محصولاتی چون ژل، پماد، لوسیون و کرم احتیاج دارند. پس اهمیت دارد که بدانیم هر یک از این محصولات مراقبتی چه ویژگی ها و کابردی دارند.

فرق ژل، پماد، لوسیون و کرم ژل

اگر بخواهیم این محصول مراقبتی را به چیزی تشبیه کنیم، ژله خوارکی می تواند بهترین مورد باشد. این محصول مراقبتی فاقد روغن است. شما با استفاده از آن اصلاً احساس چربی نمی کنید، زیرا بر پایه آب تهیه می شود. ژل به دلیل حالت سبکی که دارد به سرعت جذب پوست می شود و اصلاً حالت چسبندگی در پوست ایجاد نمی کند. قدرت آبرسانی این محصول مراقبی بسیار بالا است. پس این محصول می تواند کاملاً برای فصول گرم سال مناسب باشد. بهتر است بدانید ژل به پوست شما حالت مات می دهد و درخشندگی ندارد.

لوسیون

به محصولاتی که شامل مایع هستند و در خود داروهایی فعال و غیرفعال حل کرده اند، لوسیون گفته می شود. این محصول مراقبتی خیلی زود روی پوست خشک می شود. لوسیون به دلیل حالتی که دارد به راحتی در تمامی نقاط پوست پخش می شود. اکثر لوسیون ها بر پایه آب و هیدروالکل ساخته می شوند. الکل موجود در این محصول به دلیل حل شدن ماده فعال و تبخیر سریع حلال از روی پوست است. لوسیون بیشتر برای آکنه، پوست های مستعد فولیکولیتیس، نقاطی از پوست که در اصطکاک هستند مورد استفاده قرار می گیرد.

فرق ژل، پماد، لوسیون و کرم پماد

پمادها نیمه جامد هستند و حالت خمیری شکل دارند. در اکثر مواقع رنگ این محصولات به کرم و زرد تمایل دارد. این محصول مراقبتی بر پایه پارافین است و بافت بسیار غلیظی دارد. حالت چرب و نفوذ ناپذیر دارند و جذب آن کمی طول می کشد. بهترین محصول مراقبتی برای نقاط ضخیم پوست است. حالت چرب و چسبناک دارد و مانع از عرق کردن پوست می شود. پس بهتر است در فصول گرم سال از آن ها استفاده نشود. بهترین لایه محافظتی برای پوست هستند و اثر نرم کنندگی بسیار خوبی دارند.

کرم

کرم ها بر پایه آب تهیه می شوند. معمولاً با نام امولسیون دسته بندی می شوند. نوع روغن در آب آن ها جذب خوبی دارد و پوست را چرب و چسبناک نمی کند. نوع آب در روغن آن ها معمولاً چرب هستند و نرم کنندگی زیادی دارند. این نوع محصول مراقبتی بافت غلیظی دارند، برای همین جذب آن ها کمی طول می کشد.

تفاوت کرم، ژل، پماد و لوسیون در چیست؟

اگر متن بالا را مطالعه کرده باشید حتماً متوجه شده اید که هر کدام از این محصولات چه کارایی دارند. اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی داشته باشیم می توانیم بگوییم:

فرق ژل، پماد، لوسیون و کرم مواد تشکل دهنده

تمامی محصولات مراقبتی که گفته شد بر پایه آب هستند به جز پمادها که بیشتر بر پایه روغن و پارافین هستند.

جذب

جذب هر محصول به بافت آن ربط پیدا می کند. ژل و لوسیون ها به دلیل بافت سبکی که دارند سریع جذب می شوند. کرم ها به دلیل بافت کمی غلیظ طول می کشد تا جذب پوست شوند. پمادها هم به دلیل بافت سنگین خود احتیاج به زمان زیادی برای جذب دارند.

فصل های مورد استفاده

کرم ها به دلیل بافت غلیظ خود بهتر است در فصل های سرد سال مورد استفاده قرار بگیرند. ژل و لوسیون هم به دلیل بافت سبک خود می تواند گزینه خوبی برای فصول گرم سال باشند. در مورد پماد هم باید بگوییم این محصول برای نواحی خاصی از بدن و مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }