یک شنونده خوب چه ویژگی هایی دارد؟ + چطور یک شنونده خوب شویم؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

ویژگی های یک شنونده خوب

بهترین نوع مکالمه بین افراد مکالمه دو طرفه است؛ یعنی گفتگویی خوب است که شنونده آن خوب باشد وگرنه شنونده بد گفتگوی دو طرفه را تبدیل به یک گفتگوی رقابتی می کند. منظور از گفتگوی رقابتی یعنی اینکه شنونده منتظر می ماند تا نوبت او شود تا حرف بزند.

ویژگی های یک شنونده خوبقضاوت کردن و برچسب زدن

حس امنیت زمانی در وجود یک گوینده شکل می گیرد که شنونده آن از قضاوت کردن و برچسب زدن به دیگران پرهیز کند.

حس کنجکاوی

یک شنونده خوب می داند که حس کنجکاویش را چگونه هنگام صحبت دیگران کنترل کند. بارها شده که ما با افرادی صحبت کرده ایم که حس کنجاوی آن ها با سوال هایی که از ما کرده اند سبب ناراحتی ما شده است. یک شنونده باهوش سوال های خود را که از روی کنجاوی است به صورتی می پرسد که گوینده فکر کند او علاقه ی زیادی به موضوع گفتگو دارد.

اهمیت به زبان بدن و تن صدا

اهمیت دادن به جزئیاتی مثل زبان بدن و تن صدا می تواند حس خوبی در گوینده ایجاد کند. گوینده احتیاج به درک و واکنش های به جا هنگام صحبت های خود از شنونده دارد. این جریان زمانی اتفاق می افتد که شنونده به زبان بدن و تن صدای گوینده توجه خوبی داشته باشد.

ویژگی های یک شنونده خوببا دقت به حرف ها گوش میده

یک شنونده خوب همیشه حواس و تمرکز خودش را در اختیار گوینده قرار می دهد. در واقع تمام ذهن و فکرش را مشغول صحبت های گوینده می کند. اینکه شما بین صحبت های دیگران به گوشی خود نگاه می کنید و با دیگران در شبکه های اجتماعی مشغول چت هستید، کاملاً دارید بی احترامی به گوینده خود می کنید. این مثالی که زدیدم متأسفانه امروزه در خیلی از گفتگوهای قابل مشاهده است.

حتماً بخوانید: از واجبات زندگی صحیح یادگیری آداب معاشرت است

احساسات و هیجانات

یکی از ویژگی های یک شنونده های خوب می تواند درک احساسات و هیجانات گوینده باشد. در واقع به واکنش های گوینده واکنش خوب نشان می دهد.

اعتماد به نفس

گوینده احتیاج دارد که شنونده آن اعتماد به نفس به او بدهد.

به دنبال درک مسئله

یک شنونده خوب به دنبال درک مسئله گفتگو است، پس طبیعی است که حین شنیدن سوال هایی از گوینده کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }