بهترین زمان تزریق واکسن کزاز در بارداری چه موقع است؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

واکسن کزاز در بارداری

واکسن کزاز از آن دست واکسن هایی است که سلول های ایمنی بخش آن بعد از مدتی از بین می رود. برای همین مادران برای مصون نگه داشتن خود و فرزندشان باید در بارداری این واکسن را تزریق کنند.

متأسفانه عفونت کزاز یکی از بیماری های خطرناکی است که درمانی ندارند و تنها راه پیشگیری از ابتلا به آن ترزیق واکسن است. همانطور که می دانید باکتری کزاز در خاک و آشغال وجود دارد و به راحتی از طریق زخم باز به بدن افراد سرایت می کند. برای همین در اولین مراجعه شما به مراکز درمانی از شما در مورد زمان آخرین واکسیناسیون پرسش می شود.

اما اینجا یک سؤال مطرح می شود: بهترین زمان تزریق واکسن کزاز در بارداری چه موقع است؟

قبل از هر چیز بهتر است بدانید که با تزریق واکسن بدن برای مقابله با باکتری کزاز آنتی بادی می سازد و شما را از ابتلا به آن در امان نگه می دارد. طبیعتاً آنتی بادی از طریق بدن به جنین می رسد. بهتر است بدانید جنین تا زمانی که اولین دوز واکسن که معمولاً بین هفته شش تا هشت بارداری تزریق می شود در مقابل این بیماری در امان است.

اما میریم سر اصل مطلب؛ بهترین زمان تزریق واکسن کی است؟

زمان دریافت این واکسن به آخرین واکسیناسیون، فاصله بارداری و تعداد دفعات بارداری بستگی دارد.

  1. اگر اولین بارداری را تجربه می کنید و واکسیناسیون کودکی خود را طبق برنامه انجام داده اید، پزشک شما خواهد گفت چه زمان از بارداری باید واکسن کزاز را تزریق کنید. معمولاً این واکسن را با حداقل چهار هفته بین هر دوز دریافت خواهید کرد.
  2. اگر در بارداری اول شما دو دوز را تزریق کرده باشید به مدت سه سال و اگر سه دوز آن را تزریق کرده باشید به مدت پنج سال از عفونت کزاز در امان خواهید بود. پس اگر در مدت کوتاهی از بارداری اول باردار شدید تنها نیاز است دوز تقویت کننده این واکسن را بزنید. البته اگر فاصله دو بارداری زیاد باشد باید دو دوز واکسن را تزریق کنید.

واکسن کزاز در بارداریاگر اطلاع دقیقی از تاریخ تزریق واکسن کزاز خود نداشته باشیم چی کار کنیم؟

شما در صورت بارداری باید هر چه سریع اقدام به تزریق واکسن کنید. دوز دوم چهار هفته بعد و دو سوم هم شش ماه بعد تزریق می شود.

حتماً بخوانید: آیا تزریق واکسن آنفولانزا در دوران بارداری مجاز است؟

مراقبت های بعد از تزریق واکسن کزاز در بارداری

  1. پزشکان معمولاً به دلیل اینکه محل تزریق واکسن دردناک است ناحیه باسن را برای درد کمتر بهترین ناحیه تزریق می دانند. اما توجه توجه کنید باز هم ناحیه تزریق درد می کند.
  2. برای کاهش تب، درد و پیشگیری از ورم بهتر است روی محل تزریق کیسه یخ بگذارید.
  3. توجه کنید برای کاهش درد از مصرف قرص ایبوپروفن خودداری کنید.
  4. بعضی ها برای کاهش درد می توانند از مسکن پاراستامول استفاده می کنند، اما توجه کنید تا جایی که امکان دارد از مصرف هر نوع قرصی باید پرهیز کنید.
هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }