برررسی اندازه جنین در طول ۹ ماه بارداری + اندازه شکم مادر در بارداریزمان مطالعه : ۲ دقیقه

اندازه جنین در طول بارداری

اگر برای اولین بار بارداری را تجربه می کنید باید منتظر باشید که بین هفته های شانزدهم تا بیستم تغییراتی را در شکم خود حس کنید. اگر هم بارداری دوم را تجربه می کنید اندازه شکم شما با وضوح بیشتری قابل مشاهده خواهد بود. اما به طور کلی اگر از موضوع ژنتیک فاکتور بگیریم، مادران از سه ماهه اول شاهد تغییراتی در اندازه شکم خود خواهند بود.

اندازه جنین در ۱ ماهگی

قاعدتاً در ماه اول بارداری به دلیل اینکه اندازه جنین حدود ۲ میلی متر است اندازه شکم شما تغییری نخواهد کرد. بیشتر مادران در این دوره حاملگی خود را با علائمی چون حالت تهوع، تکرر ادرار، بالا رفتن بزاق دهان و … متوجه می شوند.

اندازه جنین در ۲ ماهگی

ماه دوم بارداری به دلیل شکل گیری تمام اعضای حیاتی بدن می تواند بسیار مهم باشد. جنین در این دوران حالت C شکل دارد و اندازه آن حدود ۱.۵ الی ۳ میلی متر است.

اندازه جنین در ۳ ماهگی

از هفته دهم بارداری کم کم شکل شکم خانم ها تغییر پیدا می کند. در اوایل ماه سوم اندازه جنین حدود ۳ سانتی متر می شود و وزن آن حدوداً ۴ گرم است. در اواخر ماه سوم هم وزن جنین به ۴۳ گرم می رسد و طول آن ۵ الی ۶ سانتی متر رشد می کند.

اندازه جنین در ۴ ماهگی

در چهار ماهگی حدوداً وزن جنین ۴۰ گرم است و اندازه آن ۹ سانتی متر می باشد. توجه داشته باشید که در این دوران چهره جنین تکامل پیدا می کند و اسکلت بدن سفت تر می شود.

اندازه شکم مادر در بارداریاندازه جنین در ۵ ماهگی

در این ماه مادران باید منتظر این باشند که پوست شکمشان کشیده شود و تغییراتی در فشار خون و قند خون آنها ایجاد شود. در این ماه جنین حدوداً ۱۴.۲ سانتی متر می شود و وزن آن به ۱۹۰ گرم می رسد.

اندازه جنین در ۶ ماهگی

در سه ماهه دوم حاملگی جنین آنقدر رشد می کند که شکل شکم مادر گرد می شود. حتی در این دوره قسمت پشت بدن گودی پیدا می کند.

حتماً بخوانید: برای کنترل دیابت بارداری چنین اقداماتی لازم است

اندازه جنین در ۷ ماهگی

متأسفانه یا خوشبختانه در این ماه مادران به دلیل اضافه وزن کمر درد را تجربه می کنند. در این ماه وزن جنین به ۸۸۴ گرم می رسد و طول آن به ۳۷ سانتی افزایش پیدا می کند.

حتماً بخوانید: علت خونریزی از بینی در دوران بارداری چیست؟

اندازه جنین در ۸ ماهگی

در این ماه همه ی اندام جنین به جز ریه ها و مغز کامل می شود. پس جنین در این ماه فضای کمی برای حرکت دارد. در ماه هشتم اندازه جنین به ۴۲.۴ سانتی متر می رسد و وزن آن نیز تا ۱۷۰۲ گرم افزایش پیدا می کند.

اندازه جنین در ۹ ماهگی

اندازه شکم مادر در بارداری در این دوران به حداکثر می رسد. به طور طبیعی فرزند شما در ماه آخر قدی حدود ۵۰ سانتی متر دارد و وزن آن حدود ۲۶۰۰ الی ۳۵۰۰ گرم است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }