حسرت خوردن در زندگی چیست و چگونه باید با آن کنار بیاییم؟زمان مطالعه : ۵ دقیقه

زندگی پر از اتفاقات و فراز و نشیب هایی می باشد که اغلب در رویارویی با آن ها با عدم اطمینان تصمیم گیری می کنیم و ممکن است هرگز متوجه تأثیرات خوب یا بد انتخاب متفاوت تر نشویم. هیچ گاه در این زندگی نمی توان خالی از حسرت گذشته بود اما برخی از این حسرت آن قدر دامنه بزرگی دارند که تأثیر خود را بروی زندگی ما گذاشته اند که به هیچ عنوان نمی توان از کنار آن ها بیرون آمد.

حسرت چیست؟

حسرت یک احساس منفی متمرکز بر خود در مورد مسأله ای می باشد که آن را انجام داده ایم و یا نباید آن را انجام می دادیم . با توجه به این که حسرت و پشیمانی شامل اعترف نقش ما نسبت مسأله در شرایط کنونی می باشد و باعث ایجاد خود سرزنشی در ما می شود.

چه مواردی باعث ایجاد حسرت و پشیمانی در ما می شود؟

عوامل زیادی در زندگی ما وجود دارند که باعث ایجاد این احساس منفی می شوند که این عوامل می تواند نسبت به شخصیت فردی ، موقعیت مکانی ، موقعیت محیطی و موقعیت زمانی برای هر فردی متفاوت باشد. ما در این جا برخی از این عوامل که در زندگی بسیاری از افراد وجود دارد را اشاره خواهیم کرد.

  • حسرت نگرانی های بیش از اندازه و دلهره های بی جهت در طول زندگی
  • حسرت دخالت های زیاد در زندگی دیگران و جا ماندن از زندگی خود
  • حسرت کم کاری هایی که باید بیشتر برای آن ها تلاش می کردیم.
  • حسرت نگذراندن وقت و زمان بیشتر در کنار خانواده و اطرافیان
  • حسرت آرامشی که با بیش از اندازه کار کردن از دست دادیم.
  • حسرت وقت گذاشتن و تعقیب مسائل بی اهمیت و اشتباه
  • حسرت زندگی نکردن  و لذت  نبردن از لحظه حال
  • حسرت زندگی کردن برای خود نه دیگران
  • حسرت رنجش خود از نبخشیدن دیگران
  • حسرت ترس از مسائل نا چیز در زندگی
  • حسرت صادق نبودن با خود و دیگران

این گونه حسرت ها و پشیمانی ها که می توان به بحث تحصیل ، مهاجرت ، ازدواج و… اشاره کرد در زندگی های ما فروان هستد که این بارهای سنگین را همیشه بر دوش خود می کشیم.

مدت زمان ایجاد پشیمانی و گذر از آن

مدت زمان ایجاد حسرت و پشیمانی در افراد نسبت به مسأله پیش آمده متفاوت می باشد ممکن است که این حس پس بر قراری مکالمه نادرست با یک دوست باشد که در همان لحظه اول ایجاد می گردد و یا این که ممکن است که این حس نسبت به تحصیل در رشته خاصی باشد که بعد از سال ها متوجه عدم علاقه خود نسبت به آن شده ایم .

مدت زمان گذر از این احساس منفی نسبت به مورد پیش آمده می تواند از چند دقیقه  تا چند سال طول بکشد البته که در بعضی از موارد این حسرت و پشیمانی ها نه تنها تا انتهای زندگی خود بلکه در زندگی افراد دیگری هم می تواند تأثیر گذار باشد.

تأثیر سن بر احساس حسرت و پشیمانی

این نکته قابل توجه است که نسبت به افزایش سن این احساس در افراد تغییر و تا حدی از آن کاسته می شود. مسلماً افردی که سن کمتری دارند به دنبال انتخاب ها و تجربیات بیشتری برای آینده خود هستند و در طی این مسیر می توانند با اشتباهات زیادی هم  روبرو گردند ولی افرادی که سن بالاتری دارند زندگی آن ها روی یک روند مشخصی قرار گرفته و در حال حرکت است و به پختگی ها و تجربیات لازم دست پیدا کرده اند و درگیر انتخاب های متعدد نیستند به همین دلیل این حساس در آن ها کمتر شکل می گیرد.

راه کار های مقابله با حسرت و پشیمانی

ما باید بیاموزیم که با تصمیمات گذشته خود کنار بیاییم  و با آن ها زندگی کنیم و این مورد را هم باید در نظر داشته باشیم که در گذشته در برخی از موارد راهی جز این انتخاب ها نداشتیم و شاید در همان زمان هم اطلاع از این انتخاب نادرست داشیم ولی در آن زمان بهترین و تنها راه کار درست این بوده است و نباید خود را بابت این مسائل سرزنش کنیم . در این جا به چند نکته  درباره کاهش احساس حسرت و پشیمانی ذکر خواهیم کرد.

۱) پذیرفتن مسائلی که در گذشته رخ داده است

پذیرش این انتخاب های نا درست به ما کمک می کند این احساسات منفی را در خود کاهش دهیم و همچنین باید نسبت به این موضوع آگاه باشیم که امکان تغییر گذشته را نداریم ولی باید رفتار هایی که باعث ایجاد این حسرت در ما شده را تغییر دهیم وگرنه مجدد گریبان ما را خواهند گرفت.

۲) از حسرت های گذشته  برای آینده درس بگیریم

تمام این حسرت ها و پشیمانی ها دنیایی از تجربه را در اختیار ما قرار داده اند که در آینده باید از این الگو ها و انتخابات نا درست درس گرفت تا بتوان بهترین انتخاب و موقعیت ها را برای خود بسازیم. شاید در گذشته بابت این انتخاب غلط هزینه زیادی نداده ایم اما ممکن است امروز با عدم  توجه به انتخابات گذشته مجبور به پرداخت هزینه های گزافی شویم.

۳) در هر انتخابی همیشه از خود بپرسید آیا پشیمان می شوم؟

زمانی که با انتخاب جدیدی روبرو می شوید که در آن تردید دارید حسرت های گذشته خود را به شکل الگو هایی در جلوی چشمانتان قرار دهید و از خود بپرسید که آیا از انجام این کار پشیمان خواهم شد سپس با منطق بهتری می توانید انتخاب به انجام یا عدم انجام آن کار کنید.

در آخر لازم است اضافه کنیم ما انسان همیشه دچار خطا خواهیم شد و راهی برای جلوگیری کامل آن وجود نخواهد داشت پس بهتر است قبل از هر مسأله ای چرایی انجام دادن یا ندادن آن را مشخص کنیم تا در آینده اگر خطایی رخ داد دلایل کافی برای آن داشته باشیم تا خود را سرزنش نکنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }