روانشناسی رنگ : تأثیرات رنگ ها بر شخصیت،رفتار،احساسات و خلق و خویزمان مطالعه : ۴ دقیقه

رنگ ها نقش بسیار مهمی در انتقال اطلاعات غیر کلامی را ایفا می کنند که این امر می تواند تأثیر گذار در تصمیم گیری افراد باشد. رنگ ها به طور چشم گیری بر عواطف ، احساسات و خلق و خو تأثیر می گذارند و رنگ ها یک ابزار قدرتمند ارتباطی به حساب می آیند.

برای مثال مرسوم است در مراسم های تشییع جنازه از لباس های سیاه استفاده می شود که نشان دهنده وقار و شریک بودن  در غصه دیگران می باشد و همچنین پوشیدن لباس عروسی به رنگ سفید نماد پاکی و حفظ سنت ها به شمار می آید.

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ یک نظریه محبوب می باشد که به مفاهیم روانشناختی و عاطفی در بین رنگ ها و احساسات به خود اختصاص می دهد. بسیاری از رنگ ها به لحاظ تأثیر گذاری بر مغز معانی جهانی دارند البته نا گفته نماند که در برخی از فرهنگ ها می تواند تغییراتی را داشته باشد.

رنگ ها به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه می تواند احساسات و واکنش های شما را بر انگیزد و شما را هیجان زده یا آرام کند.

تحقیقات علمی روانشناسی رنگ ها نسبتاً جدید بوده ولی از دیر باز در فرهنگ های مختلف رنگ ها هر کدام برای خود هویتی مشخص داشته اند.

تأثیرات روانی رنگ ها

رنگ ها تأثرات روانی زیادی در ما انسان ها به وجود می آورند اما دو طیف رنگی قرمز و آبی تأثیر زیادی در روان ما ایجاد می کنند که به طور مختصر آن ها را بررسی می کنیم.

طیف رنگ های قرمز

رنگ قرمز بیشترین توجه را به خود جلب می کند و احساسات قوی همچون عشق ، اشتیاق و خشم همراه است . رنگ قرمز در جهان نماد عشق ، قدرت ، شجاعت و خطر می باشد. طیف رنگ های قرمز که شامل رنگ قرمز ، نارنجی و زرد می شوند به رنگ های گرم معروف هستند. این طیف رنگ گرم احساساتی از احساس گرما ، راحتی تا احساس خشم و عصبانیت را بر می انگیزد.

طیف رنگ های آبی

رنگ آبی با آرامش بیشتر همراه می باشد و همچنین نماد اعتماد ، آرامش و صلح می باشد ، از لحاظ احساسی آن را به خرد ، امید و عقل می توان نسبت داد . طیف رنگ های آبی که شامل رنگ آبی ، بنفش و سبز می شود به رنگ های سرد معروف هستند . این طیف رنگ سرد احساساتی اغلب از قبیل آرامش تا احساس غمگینی یا بی تفاوتی را بر می انگیزد و باعث کاهش تنش و ترس ، کاهش ضربان قلب می گردد.

جالب است بدانید به دلیل محبوبیت زیاد رنگ  آبی از آن معمولا در لباس های تجاری و خطوط هواپیمای استفاده می شود به نشانه امنیت و اعتماد است.

تأثیرات روانی دیگر رنگ ها

رنگ نارنجی

رنگ نارنجی شادی ، مثبت گرایی ، گرما ، مهربانی و اعتماد به نفس را با خود به همراه می آورد. این رنگ حس برون گرایی را در فرد تقویت می کند و باعث می شود فرد زمانی که در جمعی قرار گرفت به طور آزادانه ابراز نظر کند.

در کاربرد تجاری این رنگ به مشتری تصویر مقرون به صرفه بودن آن کالا را می دهد.

رنگ زرد

رنگ زرد امید ، شادی و خطر را با خود به همراه می آورد و این رنگ نشان گر ذهن و عقل می باشد که با نیم کره چپ مغز طنین انداز می شود.

همان طور که رنگ زرد باعث ایجاد حس شادی ، نشاط و سرگرمی می شود می تواند در بعضی از افراد باعث ایجاد اضطراب ، دلهره و بی قراری گردد.

به این دلیل به رنگ زرد ذهن و عقل می گویند که در مطالعات علمی ثابت گردیده است این رنگ فعالیت های ذهنی را افزایش می دهد و باعث بالا رفتن سطح آگاهی و انرژی می گردد.

رنگ سبز

رنگ سبز به رابطه ابتدایی ما با اولین آفرینش جهان یعنی طبیعت اشاره دارد. رنگ سبز نشان دهنده خلوص، سلامت ، طراوت ، طبیعت ، رشد ، تعادل و پول می باشد. رنگ سبز تیره به پول ، ثروت و اعتبار مربوط می گردد و رنگ سبز روشن به تولد دوباره ، رشد و شادابی مربوط می شود.

با این حال رنگ  سبز بیش از حد می تواند باعث ایجاد حس حسادت ، طمع و خود خواهی گردد.

رنگ بنفش

رنگ بنفش زرق و برق ، نجابت ، مرموز بودن ، لذت ، تخیل و معنویت را به همراه می آورد . افرادی که به این رنگ گرایش دارند معولاً افراد احساسی و دلسوز می باشند که می توانند به راحتی افراد را درک و حمایت کنند البته که این رنگ با خود تجمل و قدرت را به همراه می آورد.

از لحاظ تجاری رنگ بنفش نشان گر کیفیت یا برتری می باشد.

در این مطلب سعی گردید تا جای امکان به بررسی رنگ های اصلی پرداخته شود البته  دیگر رنگ ها هم اثر روانی خود را دارا هستند به طور مثال :

رنگ سفید

نشان گر پاکی ، حقیقت ، بی تفاوتی ، تسکین ، تمیزی ، صلح و بی گناهی می باشد.

رنگ سیاه

نشانگر نجابت ، مرموز بودن ، رسمیت ، غم و اندوه می باشد.

رنگ قهوه ای

نشان گر اعتماد و اطمینان ، محتاط بودن ، صداقت ، ثبات و از قبل قابل پیش بینی بودن می باشد.

 رنگ صورتی

نشان گر عشق ،خاکی بودن ، لطافت ، معصومیت ، آرامش بخش ، امید و خوش بینی می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }