تست هوش چند گانه گاردنر چیست؟زمان مطالعه : ۵ دقیقه

انجام تست های مختلف اطلاعات قابل توجهی در مورد هوش ، سلامت روان ، شخصیت ، استعداد و و عوامل دیگر را در اختیار ما قرار می دهید که اغلب این تست ها به صورت آنلاین انجام می پذیرد و تست گاردنر یکی از این تست ها می باشد که می تواند اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار دهد .

تست هوش چند گانه گاردنر چیست؟

تست هوش گاردنر در سال ۱۹۸۳ توسط روانشناسی به نام هاوارد گاردنر ابداع گردید است. در این تست هوش به صورت چند گانه و نه به صورت یک واحد مورد اندازه گیری و بررسی قرار می گیرد. طبق بررسی های گاردنر در هر انسانی هشت نوع هوش وجود دارد که نسبت به مشخصات فردی هر انسانی می تواند این هشت هوش قوی تر و ضعیف تر باشد.

انواع هوش از نظر گاردنر

در این جا ما قصد داریم هشت هوشی که گاردنر آن ها را معرفی کرده است را مورد بررسی قرار دهیم البته ناگفته نماند که گاردنر هنوز در حال حاضر سعی در رشد و توسعه نظریه خود برای سایر اشکال هوش می باشد او به دلیل این که بعضی از صفات و ویژگی های انسانی در این هشت نوع جای نمی گیرند هوش هستی گرا یا وجودی را هم به این هشت هوش اضافه کرده است.

۱) هوش موسیقایی ریتمیک

در این بخش ممکن است اشخاص از هوش موزیکال هارمونیک بالایی بر خوردار باشد که این چنین افراد می توانند درک بالایی از تئوری موسیقی ، نواختن ساز های مختلف ، داشتن گام های مختلف در صدای خود برای خوانندگی را دارا باشند که با تحصیل و یادگیری و تقویت این بخش از هوش خود می توانند به موفقیت دست پیدا کند.

۲) هوش تصویری فضایی

عملکرد این هوش به این  شکل است شخص توانایی بالایی در ذهن خود برای ایجاد تصاویر فضایی در قالب سه بعدی دارد که از این امر می توان در موارد مختلف همچون نویسندگی که می توانند شخصیت ها و افکار را در ذهن خود به شکلی ایجاد کنند و بر روی کاغذ بیاورند که حاصل آن یک کتاب پر فروش شود ، مخترعان نیاز هایی را که احساس می کنند که هنوز به صورت عمومی برای آن ها راه حلی یافت نشده و این نیاز را در تصویر ذهنی خود تبدیل به یک اختراع می کنند و همچنین این اشخاص توانایی بالایی در تشخیص الگو ها ، تفسیر نقشه ها و نمودار ها ، تصاویر و فیلم ها دارند.

این اشخاص به دلیل این که توانایی بالایی در ایجاد تصاویر سه بعدی در ذهن خود دارند شگفت انگیزترین ها را می آفرینند.

۳) هوش کلامی زبانی

افرادی که هوش کلامی بالایی دارند در استفاده از کلمات نسبت به دیگران فراتر هستند . این اشخاص می توانند به راحتی با دیگران ارتباط بر قرار کنند ، در یاد گیری زبان های جدید توانایی بالایی داشته باشند ، می توانند  نویسندگان خوبی باشند ، در زمان خواندن و حفظ اطلاعات قدرت ویژه ای را دارند و در انتها قدرت کلام بی نظیری در این افراد وجود دارد.

۴) هوش منطقی ریاضی

هوش منطقی ریاضی بسیار فراتر از داشتن علم در ریاضیات می باشد. اشخاص که دارای هوش منطقی ریاضی بالایی هستند دارای مهارت های تفکر انتقادی و استدلالی بالا ، زیر نظر گرفتن جنبه های متعدد یک مسئله ، پیروی کردن از روش های علمی و فرمولی و حل مسائل ریاضی می باشند.

این اشخاص توانایی بی نظیری در رابطه بین علت و معلول را دارند و در کشف الگوها و حل مسائل به شکل منطقی بسیار کارآمد می باشند.

۵) هوش جسمی حرکتی

این اشخاص به طور طبیعی در فعالیت های بدنی مهارت دارند البته که این ویژگی فراتر از ورزش کردن است و آن ها در دست زدن به اشیا ، رقصیدن ، بازیگری ، در هنگام نواختن موسیقی ، حفظ تعادل و ایجاد هماهنگی با دیگر اجزای بدن و دیگر مواردی که به کنترل حرکت های بدنی مربوط می شود دارای توانایی و مهارت بالایی می باشند.

۶) هوش بین فردی

افرادی که هوش بین فردی بالایی دارند به راحتی با دیگران ارتباط بر قرار می کنند و ایده های خود را به اشتراک می گذارند معمولا یکی از رفتار های این افراد دیدن بهترین ها در دیگران می باشند و آن ها به راحتی می توانند حالات و احساسات افراد را متوجه شوند و در زمان قرار گیری در یک گروه به خوبی عمل می کنند. معمولا معلمان ، فروشندگان ، مشاوران ، درمانگران دارای هوش بین فردی بالایی هستند.

۷) هوش درون فردی

این افراد از هوشیاری و خودآگاهی بالایی بر خوردار هستند و در مورد اعمال خود فکر می کنند ، نقطه ضعف های خود را شناسایی می کنند و نسب به آن موقعیت ها بهترین واکنش ها را از خود نشان می دهند. این افراد در روابط خود با دیگران نقطه ضعف و قوت خود را به خوبی شناسایی می کنند و بیش از هر چیز افراد درون فردی به دنبال دانش برای شد خود می باشند.

 ۸) هوش طبیعت گرا

افرادی که هوش طبیعت گرا دارند بیش از بقیه افراد با طبیعت هماهنگ می باشند و در هر موقعیتی که مربوط به طبیعت باشد آن ها می توانند موفق باشند. این اشخاص توانایی بالایی را در درک و تعامل با طبیعت ، گیاهان و حیوانات را دارند.

هوش طبیعت گرا در کودکان باعث ایجاد تمایز قائل شدن بین موجودات زنده و غیر زنده می باشد و نسبت به تغییرات طبیعی محیط آن ها را حساس تر می کند.

نظریه آزمون گاردنر

در ابتدا این آزمون با هدف گسترش درک انسان نسبت به نقاط قوت هوش در بین افراد ایجاد گردید سپس متخصصان شروع به استفاده از این روش در به یاد گیری و رشد کودکان کردند که نظریه در کودکان محدود می شد در صورتی که زمان ، مکان و موقعیت های قرار گیری مختلف ممکن است این نتایج تغییر داشته باشد مثلا اگر فردی در هوش موسیقایی مهارت داشته باشد همچنان بتواند مهارت جسمی حرکتی خود را نیز پرورش دهد.

تست هوش گاردنر تنها راه اندازه گیری و بررسی هوش نمی باشد ولی با این حال می تواند در پیش بینی نقاط قوت کمک های بسازیی را انجام دهد.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }