اقلیم گرم و خشک چگونه است؟زمان مطالعه : ۳ دقیقه

اقلیم گرم و خشک

اقلیم گرم و خشک در اکثر مناطق نیمه استوایی وجود دارد. در این اقلیم جهت وزش باد از جنوب غربی و شمال غربی به سمت استوا است و هوا بسیار خشک است. آسمان اقلیم گرم و خشک اکثر اوقات بدون ابر است و به همین دلیل تابش نور خورشید بسیار زیاد است. در این اقلیم بارندگی و رطوبت هوا بسیار کم است و روز ها گرم و شب های بسیار سرد دارد. در بعد از ظهرها مه، طوفان، گرد و غبار اتفاق می افتد. در این اقلیم زمستان گرم و تابستان ها گرم و خشک است و پوشش گیاهی بسیار کمی دارد. یزد، مشهد، اصفهان، تهران و … دارای چنین اقلیم هستند.

اقلیم گرم و خشک
اقلیم گرم و خشک

ویژگی های بومی

در این اقلیم شرایط جوی و آب و هوایی حاد است و مشکلاتی همچون بی آبی، گرمای زیاد، کمبود براندگی، عدم وجود رطوبت، وجود طوفان و اختلاف درجه حرارت شب و روز وجود دارد.

حتماً بخوانید: اقلیم سرد کوهستانی چگونه است؟

بافت

شهرها و روستاها در این اقلیم متراکم و فشرده است. در تابستان نمی توان از باد خنک بهره برد و در زمستان تابش آفتاب بسیار وجود دارد. بهتر است بدانید بناها هم بیشتر براساس جهت تابش نور خورشید و وزش باد شکل گرفته است.

حتماً بخوانید: ویژگی های اقلیم گرم و مرطوب

فرم بناها

اکثر بازشوهای بناها رو به معابر و بیرون است و بازشو ها و پنجره ها مرتبط با محیط بیرون و در قسمت فوقانی بنا است. اکثر بازشوها و پنجره ها رو به محدوده حفاظت شده (حیاط مرکزی) است.

اقلیم گرم و خشک
اقلیم گرم و خشک

حیاط مرکزی

خانه ها با حیاط میانی و محصور مطلوب ترین ترکیب و فرم برای تعدیل شرایط حاد این اقلیم است. در این اقلیم تمامی اتاق ها رو به حیاط باز می شود و یک نکته جالب این است که اتاق های رو به جبهه جنوبی پلان تابستان نشین و اتاق های رو به جبهه شمالی زمستان نشین است. وجود حیاط مرکزی در این اقلیم باعث می شود سرمای شب در داخل حیاط و بدنه ذخیره شود.

حتماً بخوانید: کشور فنلاند؛ خوشحال ترین کشور دنیا با بستنی های بسیار خوشمزه

بادگیر

یکی از عناصر تفکیک ناپذیر این اقلیم است و معمولاً در بخشی از ساختمان قرار می گیرد که قسمت تابستان نشین را خنک کند و دهانه آن ها رو به باد مطلوب است.

معابر و گذرگاه ها

جهت معابر و گذرگاه ها شرقی غربی است. گذرگاه ه باریک و با دیوار های مرتفع و پیچ در پیچ تقسیم بندی شده است. بیش ترین سایه ممکن در معابر و سطوح خارجی است.

حتماً بخوانید: هتل آتلانتیس دبی؛ یک هتل ۵ ستاره لوکس در کشور امارات متحده عربی

مصالح ساختمانی

اکثر اوقات سطوح بنا صیقلی و روشن است و بیشترین مصالح به کار رفته خشت و گِل است.

بام ها

در اقلیم گرم و خشک بام بناها بیشتر به شکل گنبدی است تا از تابش نور خورشید در امان باشند و مصالح استفاده شده در بام ها بیش تر از خشت و گِل است. دلیل گنبدی و طاقی بودن بام ها کمبود بارندگی است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }