با ویژگی ها و سبک معماری اقلیم گرم و مرطوب آشنا شویدزمان مطالعه : ۲ دقیقه

اقلیم گرم و مرطوب

در اقلیم گرم و مرطوب درجه حرارت شب و روز در فصول سال کم است. دمای هوا در تابستان بین ۴۰_۳۵ درجه سانتی گراد است و رطوبت موجود در این فصل ۷۰ درصد است. در این اقلیم تابستان ها بسیار گرم و مرطوب است و زمستان های معتدلی دارد. اکثر اوقات هوا صاف است و آسمانی بدون ابر دارد و به همین دلیل اشعله منعکس شده از خورشید بسیار زیاد است. یک نکته جالب این است که تفاوت دمای خشکی و دریا باعث به وجود آمدن نسیم های دریایی و خشکی می شود. برای لذت بردن از این اقلیم می توانید به شهر های بندرعباس، قشم، کیش، اهواز و… سفر کنید.

ویژگی های بومی

این اقلیم تا حدی شبیه به اقلیم معتدل و مرطوب است و دارای رطوبت زیادی است. میزان بارندگی در این اقلیم محدود به فصل پاییز و زمستان است، ولی در کل میزان بارندگی بسیار کم است. اخلاف دمای شب و روز بسیار ناچیز است. کوران و تهویه طبیعی به ساعاتی که گرما هوا زیاد نیست محدود می شود. به دلیل نبود پوشش گیاهی به خاطر آهکی بودن این نواحی با یک باران اندک سیل راه می افتد.

بافت شهری

اکثر روستاها و شهرها در امتداد ساحل و روبه دریا هستند. در این اقلیم بافت شهری نیمه متراکم و بافت روستایی نیمه محصور است.

اقلیم گرم و مرطوب

بازشوها

بازشوها در این اقلیم زمانی کاربرد دارد که هوا زیاد گرم نباشد. بازشوها وسیع را بیش تر روبه دریا می سازند تا با تهویه طبیعی از دمای خانه بکاهند. در این اقلیم ایوان های وسیع و سرپوشیده رو به دریا وجود دارد. به طور کل می شود گفت بازشوها در این اقلیم زیاد کاربرد ندارند و اکثر اوقات از کولر گازی استفاده می شود.

حتماً بخوانید: اقلیم گرم و خشک چگونه است؟

بادگیر ها

در اقلیم گرم و مرطوب بادگیرها با دهانه هایی وسیع روبه دریا ساخته می شوند (گاهی اوقات ارتفاع دهانه ها به ۹ متر هم می رسد). هر چه از ساحل دور شویم تعداد و ابعاد بادگیرها کاهش می یابد و عموماً یکطرفه و کوتاه می باشند. عملکرد بادگیرها هم فقط به روش جا به جایی است.

اقلیم گرم و مرطوب

پوشش بام ها

اگر به این اقلیم زیبا سفر کردید حتماً شب ها در بام خانه ها بخوابید و لذت ببرید. بام ها دارای جان پناه مشبکی هستند و اکثر بام ها مسطح هستند.

اقلیم گرم و مرطوب

مصالح ساختمانی

به دلیل تعادل هوایی استفاده از مصالح با ظرفیت حرارتی بالا منطقی نیست. در بناها به میزان بسیار کمی چوب استفاده شده و اکثر بنا ها را با خشت و گِل و مصالح بنایی می سازند. بنا ها هم بیشتر به رنگ روشن هستند.

شناشیل

شناشیل

این فضا مختص مناطق جنوبی است که نوعی بالکن است به سمت بیرون خانه و روبه معبر که با چوب ساخته شده و پیرامون آن با نرده های مشبک پوشیده شده است تا هوا به راحتی در آن جریان یابد. توجه داشته باشید در برخی بناها شناشیل بدون سقف هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }