آزمایش غربالگری دیابت بارداری چگونه انجام می شود؟زمان مطالعه : ۲ دقیقه

غربالگری دیابت بارداری

آیا دلیل اینکه در دوران بارداری سطح قند خود در مادر بالا می رود را می دانید؟ دلیل این اتفاق این است که جفت که جنین را به خون مادر متصل کرده است هورمون های مختلفی تولید می کند که تقریباً تمامی آنها باعث کاهش عملکرد انسولین در سلول های مادر می شود. حال این جریان سبب می شود سطح قند خون مادر افزایش پیدا کند. جالب است بدانید که با رشد جنین جفت هورمون های ضدانسولین بیشتری تولید می کند.

برای همین اتفاق طبیعی مادران باید در هفته های ۲۴ الی ۲۸ بارداری آزمایش غربالگری دیابت بارداری را انجام دهند. البته برای مادارنی که احتمال دیابت بارداری در آنها بالا است در اوایل بارداری این غربالگری انجام می شود.

آزمایش غربالگری دیابت بارداری چگونه انجام می شود؟

آزمایش چالش گلوکز

ابتدا شما یک نوشیدنی خیلی شیرین می نوشید و بعد از یک ساعت قند خون شما اندازه گیری می شود. در این زمان اگر نتیجه آزمایش طبیعی باشد، اما پزشک این احتمال را بدهد که شما به دیابت بارداری مبتلا هستید به منظور پیگیری در طی دوران بارداری دوباره باید این آزمایش را تکرار کنید.

اما متأسفانه اگر نتیجه بدست آمده در آزمایش چالش گلوز بالاتر از ۱۳۰ الی ۱۴۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد باید شما برای تشخیص قطعی دیابت بارداری آزمایش تحمل گلوکز را بدهید.

غربالگری دیابت بارداریآزمایش تحمل گلوکز

برای انجام این آزمایش باید شما ناشتا باشید و از هشت ساعت قبل چیزی نخورید. در ابتدا زمانی که به آزمایشگاه می روید سطح قند خود ناشتا شما مورد بررسی قرار می گیرد. حال بعد از آزمایش شما یک نوشیدنی شیرین می نوشید و قند خون شما در سه مرحله یک ساعته گرفته می شود. اگر نتیجه آزمایش شما در دو مرحله بیشتر از حد استاندارد بود شما به دیابت بارداری مبتلا هستید.

حتماً بخوانید: دلیل ابتلا به دیابت بارداری چیست و چگونه باید آن را تشخیص دهیم؟

کدام آزمایش بهتر است؟

آزمایش چالش گلوکز فقط فرد را از احتمال مبتلا شدن به دیابت بارداری باخبر می کند. برای همین برخی پزشکان از همان ابتدا آزمایش تحمل گلوکز را تجویز می کنند تا به طور قطعی دیابت بارداری را تشخیص دهند.

هشدار! این مطلب صرفاً جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر
ممکن است شما دوست داشته باشید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

img { border-radius: 25%; }